Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O zi specială, marcată printr-o activitate specială!

Marți, la Școala „Avram Iancu” din Oradea

O zi specială, marcată printr-o activitate specială!

Elevii clasei a III-a C, de la Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea, conduși de institutor Monica Toader, au marcat ziua de 22 aprilie ca o zi specială, Ziua Pământului, printr-o activitate specială.

Pornind de la noțiunea de pământ, cu ajutorul metodei ciorchinelui ( o metodă modernă utilizată în învățământul primar), elevii au reușit să adune o paletă bogată de noțiuni legate de această temă. Apoi, ei au ascultat scrisoarea trimisă de Terra, prin care li se cerea ajutorul de a o proteja. Fiecare elev a prezentat foarte succint cât mai multe informații despre Planeta albastră: forme de relief, dezastre naturale, climă, vreme, păduri, deșerturi, ape, animale, plante, anotimpuri, ziua și noaptea, nori, roci etc.
Urmărind filmulețul intitulat "Povestea Pământului", au înțeles care este locul Pământului în Sistemul Solar. Toți împreună au realizat un afiș - "Sfaturi pentru cei ce iubesc Pământul", zece îndemnuri pentru cei mici și cei mare care doresc să trăiască într-un mediu curat și sănătos. Patru elevi au recitat poezii dedicate Pământului.
Activitatea s-a încheiat cu crearea unui ecuson (un desen și un îndemn), purtând următoarele mesaje-îndemn:"Îngrijiți planeta Pământ, este casa noastră!" , "Suntem oameni, iubim viața, protejăm Pământul!" ,"Nu uitați: Pământul ne oferă apă, aer și căldură, esența vieții!","Suntem oameni buni, puterea stă în mâinile noastre!"
 Să mai spunem că pe tot parcursul desfășurării activității, harta fizico-geografică a lumii și globul pământesc au fost în centrul atenției (harta respectivă fiind pentru ei o premieră). (Dorina T.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:55 Ora standard a Europei de Est