Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Diseminarea proiectului Comenius „Intercultural Competence in Business”, reuniunea din Turcia

Marți, la CT „Mihai Viteazul”

Diseminarea proiectului Comenius „Intercultural Competence in Business”, reuniunea din Turcia

Membrii echipei de proiect de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” Oradea (prof. Camelia Pop - responsabil proiect, Simona Ardelean - director adjunct, Mariana Bara și Mariana Tămaș) au diseminat (marți, 20 mai 2014) reuniunea de proiect la care au participat în perioada 5-9 mai a.c.

Mobilitatea proiectului școlar multilateral
Comenius „Intercultural Competence in Business” s-a desfășurat la școala parteneră din Turcia.
Așa după cum se obișnuiește, periodic, partenerii au reuniuni de proiect în școlile partenere, cu participarea reprezentanților din toate școlile implicate. În cazul de față, e vorba de șase școli  din: Bottrop/ Germany, Jablowo/ Poland, Oradea/ România, Bratislava/ Slovakia, Nacka/ Sweden și Istanbul/ Turkey. Prima mobilitate a proiectului s-a desfășurat în Slovacia în noiembrie 2013, unde au fost prezenți și elevii. La cea din Turcia au participat doar profesorii.
În cadrul unei prezentări în PowerPoint, au fost selectate imagini reprezentative din Istanbul, „un oraș deosebit, un oraș cât o țară, cu 16 milioane de locuitori”, vorba responsabilului de proiect, dna prof. Camelia Pop. Pentru întâlnirea din Istanbul, fiecare țară a pregătit prezentarea unui restaurant cu specificul țării respective, de la lista de meniu la toate amănuntele referitoare la mâncărurile tradiționale. Pentru degustare, echipa de proiect de la „Mihai Viteazul” a adus ceai turcesc și câteva specialități de dulciuri turcești, între care rahat turcesc, care te „taie”, atât este de dulce! „Toate preparatele lor culinare sunt foarte condimentate, nu sărate, pentru că noi ne-am mai pus sare, iar dulciurile, așa după cum ați constatat, sunt foarte dulci”, a apreciat dna prof. Simona Ardelean. Referindu-se la cultură, obiceiuri și tradiții, la civilizație, tot dna Simona Ardelean remarca „respectul deosebit al turcilor față de cultul, religia lor, față de familie și față de educație, față de drapelul național. Să știți că turcii sunt foarte mari patrioți. Ei își arborează drapelul național peste tot, fiind foarte mândri de el. Vedeți în acestă imagine, până și cel care lustruiește pantofii pe stradă și el are alături steagul turcesc”. La capitolul business, despre afacerile restaurantului prezentat, ca temă a proiectului la reuniunea din Turcia, a vorbit dna prof. Mariana Bara, formator național,
coordonator al Centrului de resurse pentru regiunea de Nord-Vest. Fără lipsă de modestie, la acest capitol, se pare că delegația noastră a avut cea mai bună și cea mai completă documentare, remarcată de toate delegații. De fapt, nu ne miră, cunoscând-o pe dna Mariana Bara cât e de meticuloasă, de exactă și pe lege în tot ceea ce face în cadrul firmelor de exercițiu.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Diseminarea proiectului Comenius „Intercultural Competence in Business”, reuniunea din Turcia.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:13:39 Ora standard a Europei de Est