Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Colegiul Național „Samuil Vulcan” Beiuș a primit distincția „Școală Europeană”

Marți, la Palatul Victoria din București

Colegiul Național „Samuil Vulcan” Beiuș a primit distincția „Școală Europeană”

Colegiul Național „Samuil Vulcan” Beiuș a primit oficial distincția Școală Europeană, alături de alte 64 de școli din țară.

La evenimentul desfășurat la Palatul Victoria în data de 20 mai 2014, au participat, alături de reprezentanții școlilor premiate, elevi și profesori, inspectori generali și inspectori de proiecte, ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, Ecaterina Andronescu, președinta Comisiei de învățământ din Senat, Angel Tîlvăr, președintele Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților, Angela Filote, șefa reprezentanței Comisiei Europene în România, Mădălina Mihalache, șefa Biroului de informare al Parlamentului European în România. 
Colegiul Național „Samuil Vulcan” a fost reprezentat de domnul director, profesor Traian Stanciu, doamna consilier educativ, profesor Mihaela Ilieș și domnișoara Orsolya Egyed, elevă în clasa a XII-a. Echipa CNSV a fost însoțită la ridicarea distincției de domnul inspector școlar general, profesor Nicolae-Ioan Avram și doamna inspector școlar de specialitate pentru proiecte educaționale, profesor Elena Moțoc-Chivari.
Doamna subsecretar de stat, Liliana Preoteasa, a declarat în cadrul acestui eveniment că „Certificarea școlilor cu titlul Școală Europeană le conferă recunoaștere și prestigiu (...) în cadrul comunităților educaționale, iar eforturile pe care le fac școlile pentru menținerea titlului obținut determină un interes tot mai crescut pentru dezvoltarea de noi proiecte, ceea ce conduce în mod direct la îmbunătățirea managementului școlar și dezvoltarea unei culturi organizaționale solide”. Domnia sa a precizat că de-a lungul celor 11 ediții ale competiției „Școala Europeană” în concurs s-au înscris 1.562 de unități școlare din toate județele și doar 376 au primit certificatul Școală Europeană. Acesta rămâne valabil pentru o perioadă de trei ani, după care școala trebuie să se reînscrie în competiție dacă dorește să candideze pentru a-și reconfirma titlul obținut. Pentru reconfirmarea titlului, ca și pentru obținerea pentru prima oară a titlului, școala trebuie să dezvolte proiecte de parteneriat cu școli din Uniunea Europeană, iar managementul școlii, reflectat în documentele manageriale, trebuie să fie coerent și performant, centrat pe dezvoltarea dimensiunii europene a educației.
Colegiul Național „Samuil Vulcan” a fost implicat în perioada 2011 – 2013 în proiectul Comenius If I were you... (coordonator - profesor Mihaela-Irina Ilieș), având ca parteneri școli din Turcia, Spania, Italia și Lituania, dar și în proiectul Together (coordonator - profesor Mihai Gabor), având ca partener o școală din Ungaria. Astfel s-a reușit diseminarea valorilor și tradițiilor naționale în rândul unor state europene, dar și a celor europene în rândul comunității locale. De asemenea, în școală au fost derulate proiecte educaționale care au vizat promovarea valorilor naționale în context european, precum și cunoașterea principiilor promovate de U.E. (Cetățeanul, Drepturile noastre în UE, Toleranța, Nouă ne pasă, Să facem copiii să zâmbească, Împreună vom reuși, 9 Mai – Ziua Europei, Ziua Europeană a Limbilor Străine, Drumuri europene, Simpozionul Gustă Știința, Do you know?).
Echipa managerială a Colegiului a fructificat potențialul unor astfel de proiecte, urmărind în proiectarea documentelor școlare promovarea valorilor europene: egalitate de șanse, învățare pe tot parcursul vieții, cooperarea directă a elevilor, părinților și a profesorilor cu rețele școlare naționale și internaționale, dialogul intercultural prin activități de parteneriate europene desfășurate la nivelul instituției noastre.
Mulțumim colegilor noștri, dascălii vulcaniști, și elevilor promotori ai diversității culturale și ai schimbului liber de valori la scară locală, națională și europeană prin achiziția de informații privind culturile țărilor europene, dar și prin promovarea imaginii României peste hotare.
Profesor Mihaela-Irina Ilieș
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Colegiul Național „Samuil Vulcan” Beiuș a primit distincția „Școală Europeană”.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 16:20:59 Ora standard a Europei de Est