Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Programul intensiv Erasmus Cradle-to-Cradle in Higher Education

În perioada 5 – 16 mai, cursuri în

Programul intensiv Erasmus Cradle-to-Cradle in Higher Education

Programul intensiv Erasmus Cradle-to-Cradle in Higher Education este un program finanțat de către Comisia Europeană prin intermediul Programului de învățare pe tot parcursul vieții și a avut ca obiectiv principal abordarea unui concept nou de dezvoltare sustenabilă Cradle-to-Cradle dintr-o perspectivă multidisciplinară.

Pe de o parte conceptul Cradle-to-Cradle promovează o filozofie holistică de mediu care promovează o societate fără deseuri, pe de altă parte acest concept propune noi modele de afaceri în care sunt promovate produsele sănătoase și sigure pentru sănătatea umană. Acest concept însă face trimitere și la arhitectură și design, promovând ideea că toate clădirile ar trebui să funcționeze precum arborii - colectând energie solară, eliminând praful și dioxidul de carbon; iar orașele ar trebui să funcționeze precum pădurile.
Participanții la acest proiect provin din patru țări europene: România, Ungaria, Slovacia și Italia, reunind 29 de studenți, 7 cadre didactice din instituțiile partenere, precum și 2 experți externi din Olanda și 3 experți din România. Programul celor două săptămâni de activități 5 – 16 mai 2014 a inclus cursuri care au vizat teme precum filozofia C2C, principiile C2C (deșeu egal hrană; utilizarea energiilor regenerabile și celebrarea diversității biologice, culturale și conceptuale), tranziția la marketing-ul verde, relația dintre stategiile în afaceri și sustenabilitate corporatistă, combinate cu workshop-uri și jocuri de simulare/serioase (Simplycycle), menite să transpună studenții într-o situație reală de viață care să îi oblige să găsească soluții și să le dezvolte gândirea critică și creativă.
Contribuția experților externi a fost una valoroasă, aceștia împărtășind din experiența personală în domeniu, precum clădiri pasive -  dl Constantin Jurcă fiind reprezentantul Asociației Casa Pasivă și clădiri verzi, la Oșorhei ni s-a vorbit despre Centrul de Afaceri în domeniul energiilor regenerabile din Oșorhei.
Dl Rudi Daelmans, director de sustenabilitate la firma Desso BV, care produce mochete certificate C2C,  a prezentat un studiu de caz, mai precis drumul parcurs de firma Desso din momentul deciziei de a adopta cadrul propus de conceptul C2C ca și linie directoare în afaceri până în prezent, punând accent pe soluțiile pe care Desso le-a găsit în cadrul propriei afaceri să prevină marile provocări de mediu ale zilelor noastre (epuizarea resurselor, calitatea apei, toxicitatea materialelor, problema energetică).
Programul a inclus și diferite vizite: la sediul Parcului Natural Apuseni în Sudrigiu unde dl director Alin Moș a vorbit studenților despre biodiversitatea și diversitatea culturală pe teritoriul Parcului Natural Apuseni; vizită la Centrul de Afaceri din Oșorhei, în urma invitației lansate de managerul de proiect dl Florin Balint. Acest centru va fi inaugurat anul acesta, reprezentând și prima clădire verde din regiune. În  cadrul acestui centru vor fi promovate enegiile regenerabile, cei interesați putând găsi informații și consultanță în domeniu; altă vizită a fost la Eco Bihor SRL care găzduiește depozitul ecologic, o stație de sortare a deșeurilor reciclabile, o stație de compostare, o stație de concasare beton și un sistem de captare de biogaz . Vizita la Holcim a fost un alt moment de referință în cadrul programului intensiv, studenții având posibilitatea să îl întâlnească pe responsabilul pe probleme de mediu din cadrul fabricii de la Aleșd, pe dl Gavril Hadadea, care le-a vorbit studenților despre eforturile pe care Holcim le face pentru a proteja mediul înconjurător, ele materializându-se în investiții masive în spații verzi, tehnologii verzi și acoperișuri verzi.
Cele mai importante rezultate ale acestui program intensiv au fost crearea unor module de formare inovatoare dintr-o perspectivă multidisciplinară în domeniul C2C,  o conștientizare crescută în ceea ce privește problemele de mediu și felul în care filozofia C2C poate să ofere soluții, crearea unui consorțiu de universități care își propune să colaboreze pe mai departe, un website care să reprezinte o platformă de comunicare între membrii comunității chiar și după încheierea proiectului și nu în ultimul rând cele 7 proiecte concepute de studenți care au reprezentat și forma de evaluare finală a studenților după parcurgerea întregului program intensiv.
Anamaria Supuran & Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Programul intensiv Erasmus Cradle-to-Cradle in Higher Education.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:44 Ora standard a Europei de Est