Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Statutul istoriei și al istoricilor în societatea contemporană

Joi, la Universitatea din Oradea, a fost lansat volumul

Statutul istoriei și al istoricilor în societatea contemporană

În organizarea Departamentului de Istorie al Universității din Oradea a fost lansat joi (22 mai 2014) volumul „Statutul istoriei și al istoricilor în societatea contemporană”.

Evenimentul, desfășurat în sala de conferințe a Senatului universitar, a reunit profesori universitari din cadrul departamentului, profesori de istorie din învățământul preuniversitar, studenți și elevi.
Volumul, care cuprinde comunicările prezentate la conferința internațională „Statutul istoriei și al istoricilor în contemporaneitate”, desfășurată în 18 și 19 octombrie 2013, la Oradea și Băile Felix, a fost prezentat din punct de vedere al structurii sale de către dl prof. univ. dr. Ion Zainea, director al Școlii doctorale. Aflăm astfel că lucrările participanților au fost grupate de către cei trei coordonatori (prof. Gabriel Moisa, Sorin Șipoș și Igor Șarov), în  șase secțiuni: Evaluări și reevaluări istoriografice, Direcții noi de cercetare, Istorie și politică, Cercetări biografice, Recitind documentele și Istoria în școală. În cadrul ultimului capitol (Istoria în școală) sunt cuprinse șapte lucrări aparținând unor profesori din Oradea și Republica Moldova: Elisaveta Roșu, Ramona Iștoc și Florin Iștoc, Alina Buzle, Elisabeta Ungur și Lucian Jora, Mariana Marcu și Ludmila Sârghi. Pentru început directorul Școlii doctorale s-a referit la cei trei coordonatori ai volumului (Gabriel Moisa, Sorin Șipoș și Igor Șarov), fiecare cu experiența și prestația individuală remarcabile. Moderator al evenimentului, dl lector univ. dr. Florin Sfrengeu, directorul Departamentului de Istorie, a invitat-o să ia cuvântul pe doamna inspector școlar Elisaveta Roșu, care s-a referit la ultimul capitol al cărții (Istoria în școală). „Lucrările încearcă să radiografieze modul în care factorul politic a influențat evoluția statutului disciplinei Istorie și a profesorului de istorie, menționându-se ingerințele acestui factor politic în ceea ce privește disciplina Istorie în școală”, a arătat doamna inspector Elisaveta Roșu. În intervenția sa, dl prorector Sorin Șipoș a vorbit despre importanța proiectului implementat de Departamentul de Istorie în parteneriat cu Inspectoratul Școlar și școli din învățământul preuniversitar, „un proiect care are menirea de a gândi o strategie în ceea ce privește apropierea elevilor de o serie de specializări care funcționează la Universitatea din Oradea, dar, în egală măsură, de a ne implica mult mai serios în ceea ce privește pregătirea studenților noștri”. Domnia sa a evidențat apoi noua direcție de cercetare, între istorie, antropologie, biologie și medicină, coordonatele pe care se înscrie statutul istoriei și al istoricilor în etapa actuală. Tot în calitate de coordonator al volumului a vorbit și dl conf. univ. dr. Gabriel Moisa, care constată că „istoria devine un domeniu foarte accesat de către oricine, și nu mă refer la profesioniști..., ci la mulți alții care în loc să discute la televizor bunăoară sau în presă despre chimie, fizică, sau matematică, preferă să aibă discursuri legate de istorie. Menirea noastră este ca periodic să facem o analiză asupra a ceea ce înseamnă istoria, istoricul și statutul său în societate”.
Premierea câștigătorilor concursului de eseuri
În partea a doua a manifestării, dl prorector Sorin Șipoș și dna inspector școlar Elisaveta Roșu au înmânat diplome câștigătorilor concursului de eseuri, intitulat „Mari personalități politice și culturale din istoria României”.
Câștigătorii sunt elevi ai Colegiului Național „Mihai Eminescu” (Pîrv Simina Andreea – premiul I; Tonceanu Cristina Andreea și Dume Daiana Alexandra – premiul II; Cioara Larisa, Cipleu Carmen și Trifa Sabina - premiul III) și ai Colegiului Național „Samuil Vulcan”, Beiuș (Buda Alexandra – mențiune).
În încheiere, directorul Departamentului de Istorie a ținut să facă cunoscute specializările facultății (Istorie și două specializări noi: Turismul cultural și Studiile americane). „Pe lângă meseria de istoric, istoriograf, specialist în diferite domenii auxiliare istoriei, sunt vreo 17 sau 18 meserii care vor apărea pe diploma voastră de absolvire”, a precizat dl lector univ. dr. Florin Sfrengeu.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Statutul istoriei și al istoricilor în societatea contemporană.

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 18:24:25 Ora de vară a Europei de Est