Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Statutul istoriei și al istoricilor în societatea contemporană

Joi, la Universitatea din Oradea, a fost lansat volumul

Statutul istoriei și al istoricilor în societatea contemporană

În organizarea Departamentului de Istorie al Universității din Oradea a fost lansat joi (22 mai 2014) volumul „Statutul istoriei și al istoricilor în societatea contemporană”.

Evenimentul, desfășurat în sala de conferințe a Senatului universitar, a reunit profesori universitari din cadrul departamentului, profesori de istorie din învățământul preuniversitar, studenți și elevi.
Volumul, care cuprinde comunicările prezentate la conferința internațională „Statutul istoriei și al istoricilor în contemporaneitate”, desfășurată în 18 și 19 octombrie 2013, la Oradea și Băile Felix, a fost prezentat din punct de vedere al structurii sale de către dl prof. univ. dr. Ion Zainea, director al Școlii doctorale. Aflăm astfel că lucrările participanților au fost grupate de către cei trei coordonatori (prof. Gabriel Moisa, Sorin Șipoș și Igor Șarov), în  șase secțiuni: Evaluări și reevaluări istoriografice, Direcții noi de cercetare, Istorie și politică, Cercetări biografice, Recitind documentele și Istoria în școală. În cadrul ultimului capitol (Istoria în școală) sunt cuprinse șapte lucrări aparținând unor profesori din Oradea și Republica Moldova: Elisaveta Roșu, Ramona Iștoc și Florin Iștoc, Alina Buzle, Elisabeta Ungur și Lucian Jora, Mariana Marcu și Ludmila Sârghi. Pentru început directorul Școlii doctorale s-a referit la cei trei coordonatori ai volumului (Gabriel Moisa, Sorin Șipoș și Igor Șarov), fiecare cu experiența și prestația individuală remarcabile. Moderator al evenimentului, dl lector univ. dr. Florin Sfrengeu, directorul Departamentului de Istorie, a invitat-o să ia cuvântul pe doamna inspector școlar Elisaveta Roșu, care s-a referit la ultimul capitol al cărții (Istoria în școală). „Lucrările încearcă să radiografieze modul în care factorul politic a influențat evoluția statutului disciplinei Istorie și a profesorului de istorie, menționându-se ingerințele acestui factor politic în ceea ce privește disciplina Istorie în școală”, a arătat doamna inspector Elisaveta Roșu. În intervenția sa, dl prorector Sorin Șipoș a vorbit despre importanța proiectului implementat de Departamentul de Istorie în parteneriat cu Inspectoratul Școlar și școli din învățământul preuniversitar, „un proiect care are menirea de a gândi o strategie în ceea ce privește apropierea elevilor de o serie de specializări care funcționează la Universitatea din Oradea, dar, în egală măsură, de a ne implica mult mai serios în ceea ce privește pregătirea studenților noștri”. Domnia sa a evidențat apoi noua direcție de cercetare, între istorie, antropologie, biologie și medicină, coordonatele pe care se înscrie statutul istoriei și al istoricilor în etapa actuală. Tot în calitate de coordonator al volumului a vorbit și dl conf. univ. dr. Gabriel Moisa, care constată că „istoria devine un domeniu foarte accesat de către oricine, și nu mă refer la profesioniști..., ci la mulți alții care în loc să discute la televizor bunăoară sau în presă despre chimie, fizică, sau matematică, preferă să aibă discursuri legate de istorie. Menirea noastră este ca periodic să facem o analiză asupra a ceea ce înseamnă istoria, istoricul și statutul său în societate”.
Premierea câștigătorilor concursului de eseuri
În partea a doua a manifestării, dl prorector Sorin Șipoș și dna inspector școlar Elisaveta Roșu au înmânat diplome câștigătorilor concursului de eseuri, intitulat „Mari personalități politice și culturale din istoria României”.
Câștigătorii sunt elevi ai Colegiului Național „Mihai Eminescu” (Pîrv Simina Andreea – premiul I; Tonceanu Cristina Andreea și Dume Daiana Alexandra – premiul II; Cioara Larisa, Cipleu Carmen și Trifa Sabina - premiul III) și ai Colegiului Național „Samuil Vulcan”, Beiuș (Buda Alexandra – mențiune).
În încheiere, directorul Departamentului de Istorie a ținut să facă cunoscute specializările facultății (Istorie și două specializări noi: Turismul cultural și Studiile americane). „Pe lângă meseria de istoric, istoriograf, specialist în diferite domenii auxiliare istoriei, sunt vreo 17 sau 18 meserii care vor apărea pe diploma voastră de absolvire”, a precizat dl lector univ. dr. Florin Sfrengeu.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Statutul istoriei și al istoricilor în societatea contemporană.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:02 Ora standard a Europei de Est