Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea, în mobilitate Comenius în Croația

Diseminare proiect

Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea, în mobilitate Comenius în Croația

În cadrul proiectului școlar multilateral Comenius ACTIVE (Active Communication Training in Vocational Education), Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” a desfășurat 10 mobilități în Croația, cu participarea cadrelor didactice și a elevilor selectați în echipa de proiect.

Parteneriatul ACTIVE a fost stabilit între instituții școlare europene cu profil tehnologic, economic și teoretic din șapte țări europene unite din motive de interes reciproc, și anume, acela de a forma și dezvolta abilitățile de adaptabilitate și comunicare verbală, dar mai ales nonverabală, la condițiile de angajare și de mediu profesional multicultural european. Așadar, multilateralul ACTIVE șogunist antrenează  în intervalul de timp 2013-2015 eforturile școlilor partenere din România, Bulgaria, Italia, Turcia, Croația, Polonia și La Réunion și urmărește să ofere elevilor o înțelegere și întrebuințare corectă a comportamentului de comunicare nonverbală, un element crucial în formarea unor modele de conduită exemplară în situații generate de mediul vocațional și în vederea unei aderări de succes la piața muncii în țară și peste hotare.
Cea dintâi vizită de proiect a avut loc în La Réunion, teritoriu de peste mări al Franței, iar gazdele celei de a doua întruniri de proiect au fost elevii și profesorii școlii cu profil economic Ekonomska i trgovacka skola din Cakovec, centrul cultural și administrativ al districtului croat Medimurje. Oaspeții au fost echipele șogunilor români, ai polonezilor din Lipiany și italienilor din Catania, Sicilia.
Însoțiți de coordonatoarea de proiect, prof. Curpaș Anca, și profesori de profiluri corelate îndeaproape cu tematica proiectului, elevii români au avut contextul ideal exersării competențelor de comunicare în limba engleză, dar și italiană, precum și a dobândirii unei mai bune înțelegeri a valorilor culturale europene, a abilităților de conviețuire și muncă în context multicultural.
Obiectivul vizitei a fost acela de a realiza un studiu comparativ asupra celor șase aspecte esențiale ale comportamentului nonverbal (gesturi și mimică, contactul vizual, proximitatea, atingerea, vestimentația și postura) în contactele personale și profesionale din culturile reprezentate de cele patru școli partenere prezente la gazdele din Cakovec.
Activitățile de proiect au demarat cu festivitatea de deschidere, ateliere de lucru de dimineața cu prezentări multimedia realizate de elevi asupra întrebuințării celor șase aspecte ale nonverbalității în cele patru țări europene și un tur al orașului. S-a asigurat contextul cunoașterii reciproce a membrilor din echipajele prezente, a culturii țărilor, a zonelor administrative, sistemelor educaționale și spațiului instructiv-educativ din școlile partenere.
Atelierele de lucru pe tema nonverbalității, au avut o abordare ludică, motrică, i-au implicat pe elevi în munca pe grupuri, în dramă și schițe de teatru. Personaje de basm sau contemporane au îmbrăcat limbajul nonverbal pentru o relevanță uman-universală sau adaptată contexului cultural și social de comunicare vizat. Charlie Chaplin a rostit prin filmul mut mai multe decât am crede la o primă vizionare, iar îndrumați de liderii de activități, elevii au fost fascinați să descopere cum privirea, distanța intimă, personală sau socială, contactul vizual sau absența acestuia, îmbrăcămintea, și accesoriile pot construi niveluri de comunicare și interacțiune nebănuite. Tipologia activităților și a interacțiunii în echipe i-a motivat pe elevi să își depășească temerile și barierele lingvistice, sociale și culturale, să își armonizeze gesturile, postura, privirea și cuvintele astfel încât să se ajusteze așteptărilor celorlalți colegi din zona mediteraneană sau central europeană.
Munca de explorare a specificului cultural și al interacțiunii sociale în contexte formale, informale a culminat în organizarea unei parade a modei cu ținute sociale definitorii pentru fiecare dintre cele patru culturi: la școală, la petrecere, festivități formale, întâlniri informale, în călătorie, la biserică. Fotografiile și înregistrarea spectacolului de modă vor face obiectul unei expoziții cu descrieri instructive în fiecare dintre școlile participante. Este de menționat că toate asemănările și diferențele culturale vor fi consemnate într-un glosar multicultural comparativ, unul din produsele finale vizate pentru această etapă intermediară a proiectului. Þările partenere au responsabilitatea de a edita materiale de publicitate și prezentare a activităților de proiect, iar comunitățile locale, naționale și internaționale vor fi informate asupra progresului și rezultatelor învățării.
Gazdele croate au știut cum să îmbine munca tematică din sălile de clasă cu vizitele culturale din Zagreb, orașul capitală, celebratele Varazdin, Opatija, Rijeka și, bineînțeles, Medimurje, zona administrativă a orașului ce ne-a găzduit.
Așteptăm cu nerăbdare activitățile de diseminare către comunitatea locală unde vor fi invitați părinți, profesori colegi și reprezentanți ai forurilor educaționale din județ. Datorită proiectelor și parteneriatelor europene desfășurate  și aflate în derulare, Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” a obținut titulatura de Școală Europeană, și credem că ACTIVE va contribui semnificativ la modernizarea și europenizarea comunității educaționale din instituția de învățământ și va genera punți pentru viitoare colaborări cu statele Europei.
Coordonator proiect,
prof. Curpaș Anca

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:46:42 Ora standard a Europei de Est