Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Avem permis!”

Mai aproape de lumina Învierii prin poezie și desen

,,Avem permis!”

Cei 28 de elevi din clasa a II-a C de la Școala ,,Dimitrie Cantemir” din Oradea, însoțiți de institutor Liana Sabo, au poposit în prag de sfinte sărbători la Biblioteca județeană ,,Gheorghe Șincai”.

Copiii sunt pentru a doua oară în noul sediu ,,primitor și elegant” cum se exprima Alexandra Urs, una dintre eleve. S-au simțit bine printre cărți frumoase și acesta este motivul reîntoarcerii.
S-au întors de această dată cu un coș plin cu poezii despre Paști, scrise de George Coșbuc, George Topârceanu, Vasile Militaru, M. Popescu și alții, dar și cu propriile gânduri legate de Sărbătoarea Învierii. Poeziile sau întâmplările pe care le-au prezentat în fața propriilor colegi au fost alese de ei și tot ei au fost aceia care au extras învățăturile.
Un alt moment extrem de plăcut lor este coloratul. Astfel au contribuit la îmbogățirea expoziției de Paști din fața sălilor pentru copii. În funcție de hărnicia lor au fost invitați printre rafturile cu cărți. Erau fericiți că puteau acum, după ce s-au înscris și au permisul lor, să ducă acasă pentru două săptămâni măcar o carte. ,,Mami se va bucura că nu-i mai cer atâția bani să-mi cumpăr cărți cu povești!”, mărturisea eleva Lavinia Pop. Le-a fost greu să-și aleagă cărțile, atât de frumoase erau!
Au urat ,,Sărbători fericite!” și au pornit spre școală. Au avut mare grijă de cărți și le-au arătat părinților cu mândrie imediat după ce au salutat, iar unii de prea mult entuziasm au salutat mai apoi. ,,Avem permis!”…  
(Teodora S.)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:48 Ora standard a Europei de Est