Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ședința Senatului Universității din Oradea

Pentru o totală transparență

Ședința Senatului Universității din Oradea

Comisia de Relații Internaționale și Interne vă informează despre subiectele discutate în ședința Senatului Universității din Oradea de luni, 26 mai 2014.

AGENDĂ ÎNCĂRCATĂ LA SENATUL UNIVERSITAR
Timp de patru ore, membrii Senatului Universității din Oradea au dezbătut o agendă încărcată și diversă, de la repartizarea locurilor bugetate pentru sesiunea de admitere din iulie și aprobarea numărului minim de studenți pentru funcționarea programelor de studii, la structura anului universitar 2014-2015. O atenție specială a fost acordată situației financiare pe universitate și facultăți, măsurilor de redresare, taxelor de studii. Un alt pachet de probleme a vizat activitatea școlilor doctorale, modificarea unor regulamente și proceduri.
Un număr de 10.043 de locuri pentru admitere
Pentru sesiunile de admitere din iulie și septembrie, oferta Universității din Oradea însumează 10.043 de locuri, din care 2.350 finanțate de la bugetul de stat (1.600 pentru studii de licență și 750 pentru ciclul universitar de masterat). Cifra de școlarizare pentru studii de licență include și 31 de locuri bugetate alocate tinerilor de etnie romă.
DOAR CU CEL PUÞIN 20 DE STUDENÞI
Membrii Senatului universitar au aprobat numărul minim al studenților pentru un program de studiu. Astfel, la debutul programelor de studii universitare de licență cu predare în limba română, un program dintr-un domeniu trebuie să aibă minimum 20 de studenți. În cazul în care în același domeniu se organizează admitere pentru mai multe programe de studiu, celelalte trebuie să aibă cel puțin 25 de studenți fiecare. Prezent la prima parte a ședinței Senatului, rectorul Universității, prof. univ. dr. Constantin Bungău, a precizat că un program de studiu nu poate funcționa în anul II sub 15 studenți. În debutul programelor de studii cu predare în limba engleză, numărul minim de studenți este de 15. În privința studiilor universitare de master cu predare în limba română, un program nu poate demara fără să aibă cel puțin 15 studenți. Dacă există mai multe programe în același domeniu la care se organizează admitere, atunci celelalte trebuie să dispună de cel puțin 25 de studenți pentru fiecare program. La debutul programelor de studii masterale cu predare în limba engleză, numărul minim de studenți este de 15.
TAXELE, ÎNTRE INDEXARE ȘI FUNDAMENTARE
Majorarea taxelor de studii și nu numai pentru anul universitar 2014-2015 a fost aprobată de către membrii Senatului Universității din Oradea după dezbateri nu lipsite de tensiuni. Analiza a evidențiat faptul că o seamă de facultăți, deși înregistrează deficit, motivând că majorarea reprezintă un serios motiv de abandon școlar, nu au propus actualizarea taxelor față de anul precedent, cu indicele de creștere a inflației. În cele mai multe facultăți însă s-a decis majorarea taxelor cu aproximativ 5%, echivalentul estimat al ratei inflației în 2014-2015, excepție făcând Facultatea de Medicină și Farmacie, unde creșterile sunt sensibil mai mari. Actualizarea este necesară – rezultă din concluziile analizei întreprinse – deoarece toate elementele de cost ce trebuie acoperite din taxe (salarii, cheltuieli materiale, regie etc.) s-au majorat în ultimii ani cu cel puțin rata inflației
ÎN PREGĂTIRE, UN MASTER INTERNAÞIONAL
Consiliul de Administrație și Senatul universității au aprobat un proiect de acord multilateral între Universitatea din Oradea, Universitatea din Reims Champagne – Ardenne (Franța) și Universitatea Matej Bel din Banska Bystrica (Slovacia). „În temeiul acestui acord, a procedurilor de avizare urmate de către fiecare universitate parteneră, conform reglementărilor specifice țării respective, se preconizează organizarea unui program comun de master „Dezvoltarea regională și administrație publică în Europa Centrală și de Est”. Masteratul va fi parte a ofertei masterale de la Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, după cum a  rezultat din documentul înaintat de facultate sub semnătura prof. univ. dr. Ioan Horga, decanul acesteia.
Prof. univ. dr. Lia Maria Pop,
președintele CRII

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:31 Ora standard a Europei de Est