Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Rolul disciplinei Geografie în formarea și educarea elevilor”

Marți, în sala de ședințe a Prefecturii, a avut loc dezbaterea

„Rolul disciplinei Geografie în formarea și educarea elevilor”

Inspectoratul Școlar Județean Bihor și Universitatea din Oradea au organizat marți, 3 iunie 2014, la sala de ședințe a Prefecturii Bihor dezbaterea cu tema „Rolul disciplinei Geografie în formarea și educarea elevilor”.

„Dezbaterea se adresează, în egală măsură, profesorilor de geografie din învățământul preuniversitar, elevilor și factorilor de decizie de la nivel local și central, tuturor celor care doresc să-și exprime opiniile și propunerile în legătură cu necesitatea optimizării statutului disciplinei Geografie în sistemul de învățământ românesc”, a spus inspectorul școlar general  dl prof. Nicolae Avram, în deschiderea reuniunii.
O întâlnire asemănătoare, dar a istoricilor, a avut loc, în același cadru, în 18 și 19 octombrie 2013.
De această dată, în prezidiul au luat loc, alături de generalul ISJ, dna inspector școlar de specialitate Elisaveta Roșu, directorul Calcelariei Prefecturii, dna lector univ. dr. Claudia Timofte, precum și dl lector univ. dr. Mihai Vlaicu, directorul Departamentului de Geografie din cadrul Facultății de Geografie, Turism și Sport a Universității din Oradea.
„Ziua de astăzi (de marți – n.n.) reprezintă încă o zi deosebită pentru corpul profesoral de geografie din județul Bihor, deoarece alături de primele două ghiduri de proiectare didactică scoase sub egida Inspectoratului Școlar și a doamnei inspector Roșu, astăzi se lansează încă o contribuție a colegilor mei, pot să spun, că și eu sunt profesor de geografie, Ghidul profesorului de geografie” a adăugat dl inspector școlar general Nicolae Avram.
Directorul Cancelariei Prefecturii, dna Claudia Timofte, a felicitat profesorii de georafie pentru activitatea didactică și rezultatele obținute. În cuvântul său, directorul Departamentului de Geografie, dl Mihai Vlaicu, a vorbit despre „celebra” oră de geografie (celebră pentru că este doar una pe săptămână), care nu ar trebui să rămână așa (doar una – n.n.). Geografia, ca și alte științe, dar mai ales geografia reprezintă mult mai mult pentru copii, le deschide un orizont local, dar și un alt orizont, ceva mai departe de locul de baștină și pe unii chiar îi ajută acolo unde vor ajunge ei, pentru că, din păcate, România de astăzi nu poate să-i accepte pe cei care termină o școală, nu poate să ofere ceea ce ei și-ar dori și-atunci își caută și pe alte meleaguri un rost. Și poate că geografia îi poate ajuta și acolo. E trist, dar sperăm că lucrurile se vor schimba. Depinde și de noi. Dacă spunem răspicat ceea ce avem de spus, poate vom fi auziți”, e de părere directorul Departamentului de Geografie, Turism și Amenajarea Teritoriului.
„Geografia și istoria unui popor trebuie să constituie priorități în educația tinerei generații”
Doamna inspector școlar Elisaveta Roșu, moderator al dezbaterilor, a mers mai departe cu semnificația zilei: „Vreau să cred că astăzi participăm la o sărbătoare a disciplinei Geografie”. Domnia sa a felicitat geografii (cadrele didactice prezente în număr mare la dezbatere), care „încearcă prin efortul lor să optimizeze poziția pe care disciplina pentru care s-au pregătit, pentru care simt chemare și pe care și-o doresc în continuare valorizată. Ele (cadrele didactice - n.n.) își fac auzit glasul și punctul de vedere vizavi de statutul acestei discipline în acest moment. Suntem într-o perioadă în care noi considerăm că Geografia a pierdut prin planul de învățământ și măsurile ulterioare care au modificat planul de învățământ... „Geografia și istoria unui popor trebuie să constituie priorități în educația tinerei generații. Nu se poate să faci educație dacă nu știi locul în care te afli, dacă nu-ți știi împrejurimile, dacă nu știi ce oportunități îți oferă acestea, dar și ce restricționări. Pentru că noi pledăm pentru dezvoltare durabilă cu tineri pe care geografia poate să-i pregătească în sensul acesta. Noi discutăm despre aplicabilitatea învățământului, dar nu multe discipline pot să concureze cu geografia sub acest aspect”. În continuare doamna inspector s-a referit la (ne)participarea acestei discipline la examenele de finalitate a ciclului gimnazial și liceal...
Înainte de dezbateri, doamna inspector a invitat la „microfon” un olimpic național și profesorul său îndrumător, dna prof. dr. Ioana Codrean (directorul Colegiului Național „Mihai Eminescu”). Despre olimpicul național Moza Sergiu, dna inspector avea să spună că „a transformat această disciplină într-o pasiune”, iar Sergiu avea să ne vorbească despre pasiunea sa - Geografia. Suportul pentru dezbateri l-a oferit dna prof. dr. Ioana Codrean prin prezentarea Evoluției disciplinei Geografie.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Rolul disciplinei Geografie în formarea și educarea elevilor”.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:50:04 Ora standard a Europei de Est