Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Reuniune în Portugalia

La finele proiectului Comenius „Unity through diversity”

Reuniune în Portugalia

În perioada 26-30 mai 2014, a avut loc ultima din cele zece reuniuni de proiect Comenius „Unity through diversity” în localitatea Cinfaes din Portugalia.

Acest proiect a debutat în 2012 și este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene.
Școala Gimnazială Nr. 16 din Oradea are ca și parteneri în cadrul proiectului Comenius „Unity through diversity” școli și grădinițe din 9 țări europene: Groupe Scolaire Louis Pasteur din Franța, Sesto Circolo didattico din Italia, Ligoniel Primary School și St. Vincent de Paul Primary School din Irlanda de Nord, OSNOVNA SKOLA STRAHONINEC din Croația, Zespol Szkolno - Przedszkolny w Napachaniu din Polonia, CENTRO DE EDUCACION INFANTIL Y PRIMARIA VALSEQUILLO din Insulele Canare, Spania, Centro Escolar de Santiago de Piaes din Portugalia, Tiistilan koulu din Finlanda și OZEL YENI FIKIR ANAOKULU din Turcia.
Tema acestei reuniuni a fost ilustrarea programului zilnic al copiilor din școlile partenere. Astfel, prin intermediul filmulețelor realizate cu maiestrie de cei mici, coordonatorii din cele 10 țări au prezentat modul de viață al elevilor din diferite colțuri ale Europei.
Agenda întâlnirii din Portugalia a inclus vizitarea școlilor: „Agrupamento de escolas General Serpa Pinta”, „Centro Escolar de Santiago de Piaes”, „Centro Escolar de Santiago de Nespereira”, participarea la ore de curs, ateliere și ședințe de lucru, vizionarea unui program artistic de gimnastică, precum și inaugurarea unei grădini de legume a școlii „Centro Escolar de Santiago de Nespereira”. Elevii din școlile portugheze ne-au primit cu căldură și deschidere, fiind curioși să afle informații despre țările noastre. Atracția principală pentru ei a reprezentat Castelul lui Dracula, din România.
Tot în cadrul acestei întâlniri am asistat la o serbare organizată de elevii și profesorii din Cinfaes, prilej cu care am aflat informații despre istoria locuitorilor zonei, despre tradiții și obiceiuri.  Emoționantă a fost și seara petrecută alături de comunitatea locală. Oamenii au fost foarte comunicativi, prietenoși și bucuroși de musafiri.
Un alt moment deosebit al reuniunii l-a constituit întâlnirea cu primarii din localitățile Cinfaes și Lamego, dar și cu inspectorul pe probleme de învățământ al regiunii. Aceștia ne-au vorbit despre bogăția și frumusețea locului, renumit pentru producția de vin și fructe, dar și despre preocuparea pe care oficialitățile o au față de educația copiilor.
S-au mai organizat vizite de studiu la Biserica Sr. dos Remedios din orașul Lamego, la Catedrala Se și la Mosteiro da Serro do Pilar din orașul Porto.
Reuniunea din Portugalia a avut o încărcătură emoțională deosebită. În acești 2 ani, alături de dascăli și elevi din Școala Gimnazială Nr. 16, am întâlnit copii și profesori din 9 țări, am muncit împreună, am învățat unii de la alții, ne-am îmbunătățit metodele și tehnicile de predare, am schimbat opinii, ne-am învățat elevii să aprecieze și să respecte tradițiile și culturile altor popoare, am legat prietenii și deși suntem diferiți, am învățat să fim uniți: Unitate prin diversitate.
În calitate de inițiator și coordonator al proiectului Comenius  „Unity through diversity” în Școala Gimnazială Nr. 16, țin să mulțumesc tuturor elevilor, părinților acestora, profesorilor și reprezentanților comunității locale care s-au implicat activ în implementarea acestui proiect.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții. Toate informațiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații.
Prof. Violeta Roman
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Reuniune în Portugalia.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:29:06 Ora standard a Europei de Est