Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Câștigătorii concursului interjudețean „Ecoimpact”, ediția I

Proiectul ecologic interjudețean „Ecoimpact”

Câștigătorii concursului interjudețean „Ecoimpact”, ediția I

Miercuri, 18 iunie 2013, la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea, a avut loc jurizarea lucrărilor concursului interjudețean „Ecoimpact”, desfășurat în cadrul proiectului ecologic interjudețean „Ecoimpact”, după cum aveam să aflăm de la coordonatorul de proiect, doamna prof. dr. Ramona Maghiar.

La secțiunea liceu au câștigat
Loc. I – Colegiul Național „Ioan Slavici” din Satu Mare (jud. Satu Mare)
Loc.II – Liceul Tehnologic „Mihai Viteazul” din Zalău (jud. Sălaj)
Loc.III – Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” din Beiuș (jud. Bihor)
Mențiune – Liceul Teoretic din Teiuș (jud. Alba)
La secțiunea gimnaziu
Loc.I – Școala Gimnazială din Măderat (jud. Arad)
Loc.II – Școala Gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea (jud. Bihor)
Loc. III – Școala Gimnazială din Târnova (jud. Arad)
Mențiuni: Școala Gimnazială „Lucian Blaga” din Jibou (jud. Sălaj), Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca (jud. Cluj) și Liceul Tehnologic Nr. 1 din Popești (jud. Bihor).
„La proiectul inițit și coordonat de Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea (director, prof. ec. dr. Ruben Filimon) au participat 15 profesori și 300 de elevi, reprezentând 11 școli din 7 județe: Alba, Arad, Bihor, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj.
Proiectul ecologic interjudețean „Ecoimpact” s-a derulat în acest an școlar, în perioada noiembrie 2013 – 20 iunie 2014 și a avut drept scop realizarea unor activități care să conducă la promovarea și observarea efectelor acțiunii omului asupra biodiversității  din diferite zone ale țării. În cadrul proiectului au fost planificate cinci acțiuni, prin intermediul cărora ne-am propus să implicăm elevii în activități de protejare a mediului înconjurător, de achiziționare și prelucrare a informațiilor și materialelor din cadrul calendarului, stimularea creativității, curiozității și comunicării, ca elemente constitutive ale personalității tânărului european contemporan, pornind de la argumentul proiectului, potrivit căruia prin educația ecologică, elevii trebuie să dobândească cunoștințe, să-și formeze priceperi și deprinderi de conduită ecologică, să ia atitudine în baza unor motivații pentru soluționarea problemelor care țin de protecția mediului”, a precizat dna prof. dr. Ramona Maghiar, coordonatorul de proiect.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Câștigătorii concursului interjudețean „Ecoimpact”, ediția I.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:16:30 Ora standard a Europei de Est