Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Povestea ștrumfilor PC

La finalul clasei pregătitoare C (adică PC)

Povestea ștrumfilor PC

Așa după cum e normal, la finalul unui an școlar, elevii prezintă în fața celor dragi o serbare ca cei prezenți să se bucure de ceea ce aceștia știu mai bine.

Și elevii clasei pregătitoare C de la Eco Școala Gimnazială „Avram Iancu", Oradea, s-au pregătit cu o  activitate extrașcolară de acest gen. Aceasta a cuprins patru părți: un colaj de dansuri (instructor Andrei Culda), o suită de poezioare hazlii, specifice clasei pregătitoare (cu litere și cifre), prezentarea poveștii ștrumfilor (cum și unde au apărut, cum arată, care sunt ștrumfii cei mai cunoscuți, unde locuiesc etc) și un colaj format din cele mai îndrăgite cântece învățate în acest an școlar. Serbarea s-a încheiat cu oferirea fiecărui elev a unei medalii de absolvire a clasei pregătitoare, un DVD cu poze de la lecții, activități de peste an și un caiet de jocuri pentru vacanță. În final, elevii împreună cu doamna învățătoare au lansat șapte baloane (șapte fiind vârsta pe care aproape toți o vor avea în următorul an școlar) făcând promisiuni de mai bine pentru clasa întâi.
Și-a fost odată ca niciodată...
că de n-ar fi fost nu v-aș povesti. Au fost odată niște copii, douăzeci și opt la număr, care au venit emoționați, chiar speriați și gălăgioși, ca niște pui de vrăbiuță, la palatul plin de copii, unde au întâlnit lumea copilăriei, dar și a învățăturii. Din prima zi de școală, copiilor li s-au spus ștrumfi de către doamna lor învățătoare, deoarece s-a vrut a fi în primul rând un tărâm de poveste, dar și un colectiv de elevi unit ca personajele din satul ștrumfesc. Și-au trecut zilele și strumfii noștri au crescut ca feții din poveste, fiecare cunoscând foarte bine regulile clasei și îndeplinind cerințele zi de zi. Cuminți și ascultători au învățat cum să se comporte la ore și în pauze, acasă și pe stradă, cum să-și păstreze lucrurile curate și în ordine, să se îmbrace și dezbrace singuri, cum să-și facă prieteni, să coloreze, să deseneze, să scrie și să citească, să socotească și câte altele nu au învățat...Un an de joc și carte a trecut exact ca-n povești, foarte foarte repede, nerealizând parcă scurgerea timpului. A fost dificil (trebuie să recunosc) până ne-am obișnuit unii cu alții și cu ceea ce-nseamnă școala. Încă de la-nceput marele ștrumf a fost mereu preocupat ca sala de clasă să fie una atractivă, primitoare, apropiată dorințelor vârstei copiilor, nelipsind imaginile colorate, lucrările lor expuse de fiecare dată, jocurile și jucăriile atât de îndrăgite, dar și dotările de care aveam nevoie pentru a desfășura în condiții cât mai bune procesul instructiv-educativ. Zilnic, am încercat să le aduc ceva nou, interesant, cât mai multe surprize și recompense ca să vină cu plăcere la școală. Pe parcursul întregului an „super doamna" (vorba copiilor din tabără) s-a bucurat de colaborarea cu părinții, de sprijinul lor, aceștia înțelegând importanța constructivă a primilor ani în dezvoltarea lor ca oameni.
Sperăm că este vizibilă evoluția tuturor copiilor (în plan cognitiv, comportamental și relațional) de la venirea lor la școală. Sunt cu toții pregătiți pentru clasa întâi. De ei depinde cum vor începe noul an școlar. Noi, în clasa pregătitoare, am pregătit terenul pentru a construi ceva de durată în următorii patru ani. Trebuie să recunosc că s-a muncit mult chiar dacă jocul a fost cel predominant. Dovadă este portofoliul fiecăruia, dar și ceea ce pot ei demonstra! Dragi părinți, țin să vă mulțumesc pentru tot sprijinul pe care mi l-ați acordat în desfășurarea activităților școlare și extrașcolare.
Ce-mi doresc acum e să avem cu toții parte de multă sănătate, ca să putem duce la bun sfârșit tot ce avem de făcut și în anul școlar viitor.
Vă felicit pe dumneavoastră, dragi părinți, dar și pe voi, ștrumfii mei, și vă spun sincer că aștept cu nerăbdare să ne revedem pe 15 septembrie ca să ne-mbarcăm pe vaporul clasei întâi.
Vacanță plăcută!
Prof. Monica Toader
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Povestea ștrumfilor PC.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:13 Ora standard a Europei de Est