Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pentru un stil de viață sănătos

Activități în cadrul proiectului „VIAÞA

Pentru un stil de viață sănătos

La Școala Gimnazială „Nicolae Popoviciu" Beiuș, elevii au adoptat un stil de viață benefic pentru creșterea și dezvoltarea lor armonioasă.

Activitățile în cadrul proiectului „VIAÞA" derulat în școala noastră, s-au desfășurat pe parcursul semestrului al II-lea al acestui an școlar, în baza Acordului de parteneriat semnat între reprezentații Direcției de Sănătate Publică Bihor și ai Școlii Gimnaziale „Nicolae Popoviciu" Beiuș, proiect inițiat de Direcția de Sănătate Publică Bihor în cadrul Programului Național de Evaluare și Promovare a Sănătății și Educație pentru Sănătate - Subprogramul de promovare   a unui stil de viață sănătos.
Au fost dornice să-și ajute elevii în a adopta un stil de viață sănătos nouă cadre didactice: prof. Bonchiș Marcela, Licuriceanu Claudia, Bodin Corina (care este și coordonatorul proiectului la nivelul școlii), prof. Bărcaș Laura, Ile Catița, Kovacs Catrina, Monea Manuela, Krammer Terezia și Halasz Monika. 179 de elevi din învățământul primar au beneficiat direct de activitățile diverse incluse în proiect.
Proiectul a urmărit formarea deprinderilor de alimentație sănătoasă a elevilor, concomitent cu implicarea activă a părinților pentru consolidarea comportamentelor sănătoase.
S-au organizat activități care au vizat diferite tipuri de comportamente sănătoase cum ar fi: servirea zilnică a micului dejun și creșterea consumului de fructe și legume.
La activitățile din cadrul comportamentului Servirea zilnică a micului dejun, s-au urmărit obiectivele: reducerea consumului de alimente nesănătoase în rândul școlarilor, promovarea unor comportamente alimentare sănătoase, adecvate sănătății fizice și psihice a elevilor și conștientizarea părinților despre efectele alimentației asupra randamentului școlar al elevilor.
În ceea ce privește comportamentul Creșterea consumului de fructe și legume, s-au urmărit obiectivele: cunoașterea și înțelegerea beneficiilor consumului de fructe și legume, a riscurilor lipsei consumului acestora și formarea unei atitudini pozitive față de acest comportament.
În cadrul activităților desfășurate, am primit sprijin și din partea părinților pentru a procura materialele necesare. După prima întâlnire informativă cu părinții, la care le-am prezentat argumentele pro privind consumul de legume și fructe și servirea zilnică a micului dejun, aceștia au conștientizat riscul la care își expun copiii atunci când le oferă alte produse în locul fructelor și legumelor, respectiv a unui mic dejun sănătos. Printr-un efort minim, am reușit să îi determinăm și să îi încurajăm pe copii să consume cât mai multe legume și fructe.
Ca și rezultat al activităților derulate în cadrul proiectului, elevii școlii noastre au învățat că sănătatea și echilibrul fiecăruia dintre noi se află în corelație directă cu hrana pe care o consumăm. Pe parcursul activităților, elevii au dat dovadă de seriozitate și interes față de un stil de viață sănătos, înțelegând importanța fructelor și legumelor, modul în care acestea sunt consumate și beneficiile pe care acestea le au în viața de zi cu zi. Activitățile preferate ale copiilor, în care au pus multă ambiție și pasiune, au fost activitățile practice. În cadrul acestora au reușit să prepare singuri, urmând indicațiile cadrelor didactice, salată de fructe, salată de legume și micul dejun. Cele mai multe activități s-au desfășurat pe grupe, urmărindu-se cultivarea creativității și a spiritului de echipă.
La sfârșitul activităților, elevii au fost apreciați și motivați în a consuma cât mai multe fructe și legume, în a adopta un stil de viață benefic pentru creșterea și dezvoltarea lor armonioasă.
Considerăm ca binevenit  proiectul „Viața", cu atât mai  mult  cu cât el vine în sprijinul elevilor noștri, conștientizându-i de importanța consumului zilnic de  fructe și legume proaspete, care transformă organismul într-o  fortăreață împotriva diverselor boli.
Prof. Corina-Maria Bodin & Adina-Ionela Cioloș
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Pentru un stil de viață sănătos.

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 08:26:29 Ora standard a Europei de Est