Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Creativitate pentru o educație de calitate

Diseminare - Vizită de studiu în Lituania

„Creativitate pentru o educație de calitate

În anul școlar 2013 - 2014, în cadrul Programului Life Long Learning al Uniunii Europene, am avut posibilitatea de a participa la o vizită de studiu în Vilnius, capitala Lituaniei.

Proiectul a fost anunțat de Agenția Națională (ANPCDEFP - Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale) pentru anul școlar 2013- 2014,  dedicat cadrelor de conducere, îndrumare și control din domeniul învățământului. Astfel ne-am întâlnit 13 cadre didactice din toată Europa, inspectori, directori de unități de învățământ preuniversitar, formatori, directori de instituții pentru formarea adulților, mentori și conducători de practică pedagogică a studenților, din Anglia, Franța, Belgia, Spania, Italia, Turcia, Germania și România.
Gazdă ne-a fost Modern Didactic Center din Vilnius, o instituție particulară de formare a adulților. Vizita de studiu a fost intitulată „Creativitate pentru o educație de calitate".
Gazdele ne-au prezentat sistemul educațional al Lituaniei, după care fiecare participant a prezentat sistem educațional autohton, cu accent pe elementele din legislație și din sistem care vizează creativitatea. Au fost prezentate două proiecte europene, derulate de instituția gazdă, proiecte care au avut în vizor creșterea calității educației la lecțiile de limba și literatura lithuaniană, la clasele IV, VIII și XI, prin dezvoltarea creativității elevilor și a cadrelor didactice. Am avut întâlniri cu reprezentanții altor instituții care au în derulare proiecte bazate pe creativitate.
Am putea spune că în Lituania tema creativității este una centrală, deoarece țara are o Strategie pentru dezvoltarea creativității până în anul 2030. Această strategie are în centru un individ deschis, creativ și responsabil, inclus într-o societate inteligentă, o economie inteligentă și condus de un management inteligent, într-un mediu sigur și curat. Astfel poate avea loc o dezvoltare sustenabilă.
Toate activitățile la care am participat de-a lungul vizitei, au avut în centru creativitatea. Peste tot unde am umblat, în Vilnius și în împrejurimi, la școlile vizitate, au fost puse în centrul atenției produse ale creativității elevilor, adulților, a întregii societăți, modele care merită să fie văzute și prezentate ca bune practici.
Vizionarea unui video: Shift happens 2013, de Jose Esteves (merită de vizionat!) a avut cel mai mare efect asupra mea: am înțeles, că pregătim elevii noștri pentru locuri de muncă, care probabil încă nici nu există, utilizând tehnologii, care încă nici nu sunt inventate, pentru rezolvarea unor probleme pe care nici nu le cunoaștem încă!!!
Singura soluție pentru această problemă majoră și arzătoare este dezvoltarea creativității elevilor noștri. Se poate ajunge la acest lucru doar prin dezvoltarea creativității cadrelor didactice, ceea ce presupune formarea lor inițială și cea continuă în această direcție, respectiv formarea de formatori în domeniu.
Vad Márta,
directorul Liceului Teoretic „Petõfi Sándor" Săcueni, Județul Bihor

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 06:25:35 Ora standard a Europei de Est