Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Revedere după 40 de ani

„Astăzi chiar de m-aș întoarce,/ A-nțelege ...

Revedere după 40 de ani

Invocându-l pe Poetul Nepereche, sâmbătă, 14 iunie 2014, absolvenții Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan" Oradea, promoția 1974, anii V A și V B fete și anul V C băieți, 95 de absolvenți învățători, s-au întâlnit, iar și iară, după 40 de ani de la absolvire.

Gazda a fost clădirea Liceului Greco-Catolic „Iuliu Maniu" Oradea, în vremea aceea, clădirea liceului pedagogic în care ne-am pregătit pentru nobila profesie de dascăl.
Întâlnirea a fost emoționantă, în prima clipă citindu-se nedumerirea și bucuria (re)întâlnirii pe fețele tuturor. Apoi, lucrurile au început să se limpezească: „De ești tu  acela ..."; „Da, îmi aduc aminte"...Și banalele întrebări: „Ce faci?", Pe unde ești?", „Familia?" De fapt, fiecare căutam în noi cei 40 de ani care s-au scurs și nu neapărat colega, colegul, prietenul sau prietena...
Aceasta a fost una dintre generațiile de dascăli pe care „școala de învățători" - Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan" Oradea - le-a promovat ca dascăli cu adevărată vocație și cu o pregătire exemplară. Dascăli, care la vremea respectivă, ca la o comandă, s-au răsfirat prin cătunele, satele și orașele județului sau chiar ale țării, la școli de prestigiu sau în „hăul lumii", într-o sală de clasă cu pereți din pământ bătut și cu lut pe jos, învățând copiii satului. Atunci când învățătorul ajungea într-un sat, bucuria era imensă,  oamenii îl așteptau cu drag și respect pentru că știau că cel care a venit va răspândi „lumină", adică îi va învăța pe copiii lor carte. Dar nu se bucurau numai oamenii, se bucura însuși învățătorul cel tânăr, așa cum spune, atât de frumos, Imnul învățătorului", cântecul simbol al dascălului: „Un tânăr coboară în halta măruntă/ Și ochii-i sorb lacomi sătucul din deal/ Sătucu-l așteaptă și școala-l cheamă/ Și plaiu-l primește c-un cântec de caval".
Câtă bucurie putea să fie în sufletul oamenilor, când însăși natura se binecuvânta de venirea lui, iar plaiu-l primea c-un cântec de caval.
În deschiderea orei de dirigenție, s-a păstrat un moment de reculegere în memoria distinșilor profesori și colegi care au trecut la cele veșnice. În depănarea amintirilor, am aflat că unii (cei mai mulți) au rămas fideli vocației, profesând ca învățători, institutori sau profesori (chiar profesori universitari), ajungând și în funcții de conducere (directori de școli și inspectori școlari), alții (foarte puțini) s-au reprofilat, devenind economiști, juriști sau ingineri etc.
„Din inimă, seamănă-n inimi lumina"
Dascălul a fost un simbol al școlii și al satului; el a rămas ca un exemplu (un model pentru cei mici, dar nu numai), pentru că munca lui nu se încheie odată cu terminarea cursurilor, în mintea și în sufletul lui rămân vii întrebări nepuse, probleme și situații neclare ale copiilor, care îl urmăresc și îl străfulgerează mereu, fiecare gest (greșit) al unui copil îl pune pe gânduri, pentru a găsi o explicație și o rezolvare. Dascălul și-a clădit un statut și un renume, păstrându-și crezul de educator, pentru că el „din inimă, seamănă-n inimi lumina".
Și pentru că clepsidra vieții se scurge atât de neiertător, s-a hotărât ca de-acum, întâlnirea să aibă loc în fiecare an.
Profesor Chiș Gheorghe,
directorul Școlii Gimnaziale „Înv. Gâlgău Iosif" din Păgaia

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:34:06 Ora standard a Europei de Est