Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ședința Senatului Universității din Oradea de luni, 21 iulie

Pentru o totală transparență

Ședința Senatului Universității din Oradea de luni, 21 iulie

Comisia de Relații Internaționale și Interne vă informează despre subiectele discutate în ședința Senatului Universității din Oradea de luni, 21 iulie 2014.

Admiterea 2014 și pregătirea noului an universitar
Ultima ședință ordinară din acest an universitar a Senatului Universității din Oradea,  condus de domnul președinte Sorin Curilă, a avut o agendă extrem de încărcată, fiind dezbătute atât probleme care vizează Admiterea 2014, cât și revizuirea unor regulamente și proceduri menite să pregătească temeinic noul an universitar 2014/2015. Totodată, legislativul universitar a aprobat înființarea Colegiului Universității din Oradea, precum și a unui Centru de pregătire pentru examenul de bacalaureat.
O nouă structură de servicii educaționale
Colegiul Universității din Oradea
Membrii Senatului Universității din Oradea au aprobat înființarea unui Colegiu care să gestioneze cursuri de nivel postliceal în cadrul instituției orădene de învățământ superior, la o seamă de programe care au corespondent în domeniile de studii din cadrul facultăților. „Nu este vorba de activități universitare, ci doar de servicii educaționale de tipul cursurilor postliceale, care pot fi contractate cu Universitatea din Oradea", precizează rectorul instituției, prof. univ. dr. Constantin Bungău.
33 de posturi scoase la concurs
Senatul Universității din Oradea a aprobat în ședința sa de luni comisiile pentru cele 33 de posturi scoase la concurs. Din acestea, 5 posturi sunt de profesor universitar, 8 de conferențiar, iar 20 de lector și asistent.
Baza sportivă, în gestiunea Facultății de Geografie, Turism și Sport
Membrii Senatului universitar au aprobat transferul Bazei sportive din cadrul Universității din Oradea în gestiunea  Facultății de Geografie, Turism și Sport (FGTS). Această măsură nu schimbă regimul de proprietate și nici cel de funcționare a bazei sportive. Administrația centrală va suporta pe mai departe cheltuielile cu utilitățile și investițiile majore. Patrimoniul bazei sportive - sala polivalentă, sala de gimnastică, sala de atletism, terenul de fotbal, pista de atletism, terenurile de tenis, handbal, baschet, volei, sala de culturism ș.a. - va fi prioritar la dispoziția întregii comunități academice pentru activități didactice, manifestări sportive și culturale, activități ale asociațiilor și cluburilor din universitate. Transferul managementului bazei sportive către Facultatea de Geografie, Turism și Sport vizează restructurarea organigramei, selectarea personalului în funcție de calificarea acestuia și necesitățile activităților specifice, deopotrivă posibilitatea implicării part-time a studenților, implicit acțiunile de voluntariat ale acestora.
Fără condiționări!
Legislativul universitar orădean a aprobat eliminarea unei prevederi restrictive din metodologia de admitere la masteratul de Kinetoterapie organizat de către Facultatea de Geografie, Turism și Sport. Astfel, la admitere se pot prezenta nu doar absolvenți ai specializării Kinetoterapie, ci și ai altor programe de studii, cum ar fi, bunăoară, medicina.
Școlile doctorale, în structura facultăților
La solicitarea conducătorilor de doctorat, cele șase școli doctorale existente în Universitatea din Oradea vor reveni în structura facultăților care gestionează domeniile respective. Prin această măsură, o parte consistentă a veniturilor realizate de către școlile doctorale de istorie, geografie, filologie, inginerie industrială, științe inginerești, științe biomedicale va reveni facultăților din aceste arii.
Prof. univ. dr. Lia Pop,
președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:08 Ora standard a Europei de Est