Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Editura Humanitas va premia, mâine, câºtigãtorii concursului „Oradea francophile

În cadrul ºcolii de varã

Editura Humanitas va premia, mâine, câºtigãtorii concursului „Oradea francophile

În cadrul ºcolii de varã Campus d'été, ediþia a 2-a, în intervalul 18-29 august 2014 se desfãºoarã la Facultatea de Litere a Universitãþii din Oradea (Departamentul de francezã-germanã) cursuri intensive de limba francezã, cu participarea lectorilor francezi Solenne Renard ºi Alexandre Herpe de la Université de Toulouse le Mirail ºi cu sprijinul Institutului Francez Cluj-Napoca & Bucureºti ºi al Association of French Language Studies din Marea Britanie.

La cursuri participã 37 de persoane din diferite domenii de activitate: elevi, studenþi, medici, economiºti, profesori etc. În urma unui test care a avut loc în prima zi, cursanþii au fost împãrþiþi în douã grupe, de începãtori ºi de nivel intermediar, cursurile cu cele douã grupe desfãºurându-se apoi în paralel.
La cursuri atmosfera este convivialã ºi dinamicã. Activitãþile propuse de cei doi lectori francezi sunt variate, aceºtia având o foarte bunã capacitate de comunicare cu publicul, ceea ce le permite sã se adapteze uºor la nevoile acestuia.
 În cadrul ºcolii de varã se desfãºoarã ºi concursul „Oradea francophile", care are ca temã legãtura dintre Franþa ºi România. În echipe de câte patru cursanþii elaboreazã materiale care vor fi cuprinse într-o revistã care va fi consultabilã pe site-ul http://madmagz.com/fr ºi va avea ºi o variantã tipãritã. Premiile sunt oferite de Editura Humanitas, iar festivitatea de premiere va avea loc în cadrul serii franceze organizate de Librãria Humanitas Oradea vineri ,29 august la ora 18.
La finalul cursului se vor acorda, de asemenea, diplome de participare care atestã nivelul de cunoaºtere a limbii franceze dobândit în cele douã sãptãmâni de curs.
Lector univ. dr. Daciana Vlad

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:46:26 Ora standard a Europei de Est