Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O grădină senzorială, singulară în județul Bihor

Joi, la CSEI Nr. 1 Oradea, a fost inagurată

O grădină senzorială, singulară în județul Bihor

Prin munca unor profesori și voluntari inimoși care au muncit din primăvară până-n toamnă, în modestul parc al Centrului Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 din Oradea, s-a născut o grădină senzorială de toată frumusețea, unicat în județul Bihor, ca și concepție și realizare.

Activitățile de creație și educație ecologică s-au derulat în perioada 14 aprilie - 29 august 2014, iar inaugurarea superbei grădini a avut loc ieri, joi, 11 septembrie, în prezența beneficiarilor, executanților, sponsorilor și invitaților.
Materialele necesare dotării și amenajării grădinii au fost achiziționate, procurate sau confecționate în cadrul unor proiecte tematice („La cumpărături" și în excursii tematice), al unor activități practice derulate la nivelul claselor de elevi, intitulate „De la teorie la practică" sau „Micul dECOrator", prilej cu care au fost plantate flori în ghivece, au fost decorate ghivecele, au fost concepute și confecționate căsuța păsărelelor, clopoței de vânt, ciupercuțe, jardiniere și mascota grădinii... De Ziua Mondială a Mediului au fost organizate două concursuri: Cel mai frumos ECO-ghiveci și ECO-grădina mea de vis, ocazie cu care au fost premiate cele mai izbutite lucrări. În cursul verii, liceeni voluntari de la colegiile „Mihai Eminescu", „Partenie Cosma" și „George Barițiu", de la Clubul Leo Black Eagle și Grădinarul orădean, liceeni francezi de la Liceul Simone Viel din Angers și studenți orădeni aflați în stagiu de practică la Celestica, au înnobilat grădina cu creații variate: gardul și jardiniere cu texturi bogate și variate, cărarea senzorială, căsuța grădinarului, trenulețul, bârna și traseele din bușteni, tablourile, podulețul ori coșul de gunoi pentru colectare selectivă...
Înaintea vizionării filmulețului prezentat în deschiderea evenimentului, doamna director adjunct Carmen Ilisie și prof. psihoped. Teodora Pantazi (coordonatorul de proiect) ne-au introdus în atmosferă, lăsând apoi imaginile și protagoniștii să ne povestească despre nașterea Grădinii senzoriale.
Proiectul „E-CO-piii cu cerințe educative speciale (ECO-CES) a fost implementat de Asociația CES (Colaborăm Educăm Sprijinim) și finanțat de Mol România și Fundația pentru parteneriat, în cadrul programului „Spații verzi".
Costurile totale ale Grădinii senzoriale se cifrează la circa 16.500 de lei; 9.000 de la Mol România și Fundația pentru parteneriat; 2.200 au fost donați în special sub formă de materiale de generoșii sponsori, iar 5.300 este co-finanțare din partea Asociației CES (Colaborăm Educăm Sprijinim).
În calitate de coordonator de proiect, prof. psihoped. Teodora Pantazi a mulțumit colegilor, partenerilor și sponsorilor, dar mai cu seamă voluntarilor „care ne-au dat o lecție despre spiritul civic, membrilor echipei de proiect care au dat vara aceasta un examen de solidaritate".
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (70 de poze), accesați Galeria foto: O grădină senzorială, singulară în județul Bihor.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:28:59 Ora standard a Europei de Est