Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Anul aceasta vom avea 16 clase care vor lucra în pedagogia Freinet”

La Școala Gimnazială Nr. 11 din Oradea

„Anul aceasta vom avea 16 clase care vor lucra în pedagogia Freinet”

De câțiva ani, la Școala Gimnazială Nr. 11 din Oradea, vorbim despre o premieră județeană, dar și națională, în domeniul învățământului, fiind singura școală din județul Bihor și printre puținele din țară (singura, cu cele mai multe clase Freinet la gimnaziu) unde se lucrează în pedagogia Freinet.

În acest an școlar (2014-2015), la Școala Nr. 11, nu mai puțin de 16 clase vor lucra în pedagogia Freinet, atât la ciclul primar, cât și la cel gimnazial, după cum aveam să aflăm, miercuri (10 septembrie 2014) de la directorul școlii, dna prof. dr. Adelina Iacob. „Vom face solicitare pentru evaluarea externă ARACIP în vederea acreditării alternativei întrucât au trecut cei patru ani prevăzuți de metodologie", a mai spus doamna director.
În ce constă pedagogia Freinet și care sunt punctele sale forte?
Să recitim în acest sens ceea ce am scris în martie 2011, la stagiul de formare organizat de CCD Bihor la Școala Nr. 11, la care au participat formatori naționali timișoreni, în frunte cu distinsul profesor Mariana Bândea (formator național, președintele Asociației Române pentru o școala modernă C. Freinet Timișoara).
„Școala de astăzi ar trebui să se gândească mai mult la elevi"
Mariana Bândea respiră Freinet și contaminează ușor orice dascăl care simte această alternativă centrată pe elev...
„Înainte de a teoretiza, am experimentat. Freinet este ceea ce trebuie să simți. Școala de astăzi ar trebui să se gândească mai mult la elevi. Dacă ei se plictisesc, nu sunt numai ei vinovați. Să aplicăm altceva, care să-i motiveze... Nu o să vă dăm sfaturi, ci o să vă prezentăm din experiența noastră. Pedagogia Freinet pregătește copilul de azi să trăiască în lumea de mâine..."
 „Copiii sunt din rai"
Pedagogia Freinet este pedagogia muncii motivate, a comunicării, cooperării și a exprimării libere. Prin urmare și activitățile pe ateliere au fost organizate urmând acești pași. S-a vorbit despre clasa cooperativă și s-a demonstrat, s-a vorbit despre jurnal și s-a purces la scrierea unui jurnal; s-au încins jocuri cooperative și s-a înțeles exact cum vine cu exprimarea dramatică; toate cunoștințele teoretice, noțiunile noi au fost imediat aplicate în practică în cadrul atelierelor; s-a prezentat mult material didactic natural și video, s-au confecționat foarte multe postere în aplicarea textului liber, a jurnalului și corespondenței școlare...
Cei doi poli principali ai pedagogiei Freinet sunt interesul și munca. Dacă elevul vede că munca lui este valorizată, reacționează pozitiv și vine cu drag la școală".  
„Alternativa Freinet este fondată pe valori universale"
Și mai spunea doamna profesor Mariana Bândea că „alternativa Freinet este fondată pe valori universale, cum ar fi responsabilitate, autonomie, cooperare și întrajutorare. Cu alte cuvinte, studiul este centrat pe copil, luând în considerare cele trei componente ale personalității sale: unicitate, diversitate și globalitate. Copilul nu trăiește numai în școală, această pedagogie ținând seama de mediul său familial, cultural și social. Evitarea eșecului a constituit, de asemenea, o preocupare constantă la Freinet".
Chiar miercuri, la ora vizitei noastre, consilierul educativ, dna profesor Zoia Ciogu, era în ședință cu echipa pedagogică pentru diversitate. Trebuie precizat că la Școala Nr. 11, în alternativa Freinet, sunt cuprinse atât clase de la secția română, cât și de la secția maghiară.
Și să mai spunem că tot la această școală, într-o sală specială, funcționează Clubul Sportiv King Do-Lions Oradea, care pregătește 2 grupe de începători și o grupă de performanță în arta marțială Taekwon-do ITF.
Grupele de începători se pregătesc sub îndrumarea antrenorilor Tulkos Romeo (4DAN) și Ganea Andreea (2DAN). Programul antrenamentelor cu începătorii se desfășoară luni și miercuri, de la 17.00 la 18.30, iar marți și joi, de la 17.15 la 18.30. Cei interesați se pot înscrie la fața locului sau telefonic la Tulkos Romeo (0743-347.685) sau la Ganea Andreea (0745-675.544). Totodată, antrenoarea Andreea Ganea conduce și secția de TaeBo a clubului, programul ei fiind: luni și miercuri, de la 19.00 - 20.00.
„Doar o vorbă să-ți mai spun" (ca să-l cităm pe regretatul lingvist George Pruteanu): În anul în care unitate de învățământ împlinește 85 de ani de existență, în școala celor două școli și două grădinițe (Școala Nr. 11 și Școala „Ion Bogdan", Grădinița Nr. 35 și Grădinița Nr. 41), cum îi place doamnei director să spună, vor învăța 24 de clase primare și 20 gimnaziale, din care șase pregătitoare, un record în învățământul gimnazial orădean, dar nu numai!
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Anul aceasta vom avea 16 clase care vor lucra în pedagogia Freinet”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:00 Ora standard a Europei de Est