Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mesajul ministrului Educației Naționale, Remus Pricopie, cu ocazia începerii noului an școlar

Prima zi de școală

Mesajul ministrului Educației Naționale, Remus Pricopie, cu ocazia începerii noului an școlar

Pentru sistemul național de educație, prima filă din calendar este 15 septembrie, ziua în care, în mod tradițional, se aude clopoțelul în învățământul preuniversitar românesc.

Le urez tuturor elevilor „Bun venit la școală", le mulțumesc învățătorilor și profesorilor pentru tot ceea ce fac și îi asigur că o să fiu, ca și până acum, aproape de ei și de problemele cu care se confruntă. De asemenea, vreau să mulțumesc părinților pentru că sunt alături de școală. Nu în ultimul rând, mulțumesc autorităților locale care s-au îngrijit ca, la 15 septembrie, școlile să îi primească pe elevi în bune condiții. Această triadă, profesor-părinte-autoritate locală sau centrală, este cea care se ocupă, de fapt, pe diferite paliere, de educația copiilor de astăzi și a adulților de mâine.
Chiar dacă nu toate școlile din România dispun, în acest moment, de acele condiții materiale de care elevii unui stat european, la început de secol al XXI-lea, au nevoie, vă asigur că de dăruire și de competență din partea dascălilor nu ducem lipsă. Pentru cei mai mulți dintre profesori, școala reprezintă mediul de viață, locul unde și-au petrecut cea mai mare parte a timpului, mai întâi ca elevi, apoi de partea cealaltă a catedrei, unde au slujit cu devotament zeci de ani. Societatea datorează un respect profund dascălilor, deoarece pentru noi, ca adulți, cea mai valoroasă moștenire pe care o putem lăsa copiilor este instruirea și formarea - în familie și în școală.
 Profesorii pe care elevii nu îi uită niciodată sunt cei care îi ajută pe tineri să fie mai buni. Acei dascăli implicați în formarea continuă a elevilor, cei care își sacrifică serile și câte un sfârșit de săptămână, dezvoltând planul orei, și care nu predau doar lecția, ci o fac să ia viață în mintea copiilor. Și mai ales profesorii care văd potențialul elevilor lor, chiar și atunci când elevii înșiși nu își cunosc potențialul de dezvoltare intelectuală. Căci, oricât de mult am îmbunătăți sistemul și am perfecționa Legea Educației Naționale, performanța școlară se face în sala de clasă.
 Cred cu tărie că școala românească are nevoie de stabilitate și predictibilitate, dar, în același timp, are nevoie de modernitate, de adaptare la realitățile și nevoile societății contemporane. Ea trebuie să fie atractivă pentru elevi atât prin formă, cât și prin conținut. De asemenea, ea trebuie să ofere fiecărui tânăr acele cunoștințe, abilități și competențe necesare parcursului profesional pe care fiecare și-l alege.
În condițiile în care revoluțiile din tehnologia informației au demolat barierele dintre țări și au conectat oameni din toată lumea, economia actuală a ajuns să fie dominată de acele ramuri industriale care angajează o forță de muncă tot mai instruită și mai calificată. Prin urmare, de bunul mers al sistemului de învățământ ar trebui să fie interesată toată lumea, deoarece școala pregătește specialiștii de mâine din orice domeniu. Practic, succesul nostru ca națiune depinde de abilitatea de a educa tânăra generație, cel puțin la nivelul la care se practică în țările dezvoltate la care trebuie să ne raportăm.
Pentru a reuși în acest demers obligatoriu, trebuie să înțelegem că scopul școlii nu este acela ca, la finalul ciclului de învățare, să avem o ierarhie a elevilor de care să ne bucurăm, atunci când ștacheta este sus sau, dimpotrivă, să ne alarmăm, atunci când nivelul de pregătire coboară. Menirea școlii este aceea de a oferi tinerilor șanse egale în viață. În acest sens, performerii sistemului educațional trebuie stimulați și încurajați, dar, în același timp, cei aflați în dificultate, cei care se confruntă cu probleme materiale sau nu au un acces facil la școală, trebuie sprijiniți.
 Educația are un rol social major. Prin modul în care se raportează la elevii cu risc de abandon, la cei care provin din familii fără posibilități materiale sau din zone mai puțin dezvoltate economic, prin modul în care îi tratează pe elevii care nu reușesc să treacă din prima un examen, școala reglează de fapt raporturile sociale. Și toate aceste raporturi sociale au și implicații economice. Iată de ce trebuie să dăm dovadă de responsabilitate și, fără a face rabat de la calitate, să oferim elevilor care încep, astăzi, școala cât mai multe șanse și oportunități de dezvoltare personală și profesională.
 România dorește să ofere șanse corecte în viață fiecărui cetățean. Însă, toți participanții la actul didactic - profesori, elevi și părinți - trebuie să fie conștienți de faptul că doar o educație solidă le conferă libertatea de a alege ce vor să facă în viață.
Trebuie să fim optimiști și să avem încredere în capacitățile noastre. Debutul anului școlar este întotdeauna un moment de emoție, de bucurie și de optimism. Avem însă suficiente motive să privim cu încredere spre viitor. În ultimii ani, în sistemul de educație au fost corectate o serie de erori comise în trecut, iar direcția în care mergem este cea corectă, atât din perspectiva finanțării, cât și a modernizării structurale.
 Le doresc elevilor mult succes, spor la învățătură și să asculte de profesori și de părinți! Acestora din urmă le adresez rugămintea să rămână aproape de școală, iar cadrelor didactice le urez putere de muncă și îi asigur de întreg sprijinul Ministerului, întrucât au privilegiul de a modela și pregăti copiii și tinerii României, cea mai de preț resursă a acestei țări!"
Biroul de presă

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 07:24:04 Ora standard a Europei de Est