Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La Cîmpani, respirăm natură

Proiectul „Culture and Environment”

La Cîmpani, respirăm natură

În cadrul proiectului școlar multilateral european Comenius „Culture and Environment", Școala Gimnazială „Georgiu Popa", Cîmpani, prin gazdele sale, director Mihaela Morar, profesoarele Denisa Lucuța (coordonator proiect), Anca Boldor, Elena Rengle și Monica Nica (membri) a avut ca invitați, marți, 16 septembrie, doi reprezentanți ai Regiei Naționale a Pădurilor, Administrația Parcului Natural Apuseni.

Este vorba de domnul director Alin Moș și domnul George Costea, responsabil cu relațiile cu comunitățile și educația ecologică, care le-au vorbit elevilor despre tipurile de poluare întâlnite între granițele Parcului Apuseni și efectele lor asupra animalelor, habitatului natural al acestora și asupra bunăstării oamenilor.
Această vizită a fost o continuare a celei desfășurate luni, 8 septembrie, când copiii, 16 la număr, deși în vacanță, au luat parte la activitatea interactivă cu tema „Parcul Natural Apuseni - armonia mea cu natura" de la sediul Administrației Parcului primind răspunsuri la mult așteptatele întrebări „De ce? Când? Cum? Cu ajutorul cui? Care sunt beneficiile conservării naturii/respectiv acest parc?" legate de Parcul Natural Apuseni.
Acest start dat de Proiectul Comenius „Culture and Environment", care se desfășoară în perioada 2013-2015 în parteneriat cu șase țări europene și finanțat de Comisia Europeană se va dori o înlănțuire a mai multor activități de parteneriat din care copiii să învețe cât mai multe despre protejarea și conservarea mediului natural pentru o viață trăită în armonie cu toate făpturile și cu natura.
Denisa Lucuța
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La Cîmpani, respirăm natură.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:06 Ora standard a Europei de Est