Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiect Școlar Multilateral Comenius, „INTERCULTURAL COMPETENCE IN BUSINESS”

În perioada 22 - 26 sept., cea de-a treia reuniune, la Oradea

Proiect Școlar Multilateral Comenius, „INTERCULTURAL COMPETENCE IN BUSINESS”

În perioada 22 - 26.09.2014, s-a desfășurat cea de-a treia reuniune din cadrul Proiectului Multilateral Comenius „INTERCULTURAL COMPETENCE IN BUSINESS" la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul" din Oradea.

Alături de gazde, au luat parte reprezentanți din celelalte 5 școli implicate în proiect: Berufskolleg der Stadt Bottrop,  Germany; YBC - Young Business Creatives, Sweden; Obchodná akadémia, Nevädzová  3, Slovakia; Kirimli Fazilet Olcay Anadolu Lisesi, Istanbul, Turkey;  Zespó³ Sko³ Ponadgimnazjalnych, Technicum im. gen. Józefa Hallera, Poland.
Întâlnirea de proiect a fost dedicată, în principal, evaluării activităților desfășurate în primul an de derulare a proiectului și întocmirii calendarului pentru cel de-al doilea an. Activitățile din cadrul întâlnirii s-au desfășurat conform programului propus de echipa școlii gazdă și au fost considerate de către participanți, ca fiind relevante pentru obiectivele proiectului.
Programul s-a derulat pe parcursul celor 4 zile și a cuprins activități desfășurate în școală și în afara acesteia. Prima zi a început cu ceremonia de primire a participanților, realizată într-un cadru festiv, cu sprijinul Consiliului Județean Bihor prin Serviciul „Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Bihor", locație în cadrul căreia invitații au fost întâmpinați de  coordonatorul local al proiectului, dna prof. Camelia Pop, de directorul adjunct al Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul", prof. ec. Simona Ardelean, și din partea Inspectoratului Școlar Județean Bihor, de dl  inspector școlar pentru proiecte educaționale Florin Negruțiu. După  discursurile gazdelor, participanții au vizionat un film de prezentare a specificului istoric și cultural al orașului și județului Bihor, activitate integrată în obiectivele proiectului de cunoaștere a diferențelor interculturale, precum și un program artistic oferit cu drag de către un grup de tineri artiști din cadrul Ansamblului „Florile Bihorului" în cadrul căruia activează și elevi din școala noastră. Activitățile au continuat în cadrul școlii unde gazde au fost dl director, prof. dr. Ruben Filimon, iar din partea IȘJ Bihor ne-a onorat cu prezența dl inspector școlar general, prof. Nicolae Avram, care a salutat participanții la proiectul internațional organizat în școala noastră.  Astfel de experiențe reprezintă un foarte bun prilej de a ne cunoaște specificul istoric și cultural într-un cadru care ne dă posibilitatea de a întări relațiile de prietenie și colaborare.  Programul  a continuat cu vizitarea obiectivelor turistice din central istoric al Oradei: Turnul Primăriei, Catedrala Romano-Catolică, Catedrala Greco-Catolică, Biserica cu Lună, Pasajul Vulturul Negru, Teatrul de Stat. Musafirii noștri au fost deosebit de impresionați de orașul nostru, mai cu seamă de bijuteriile arhitecturale.
În zilele următoare, activitățile au continuat cu  analiza și evaluarea rezultatelor obținute de către fiecare școală până în prezent, programarea  activităților și mobilităților profesorilor și elevilor în cadrul celui de-al doilea an de proiect.
Partenerii noștri au fost invitați apoi să viziteze Cetatea Oradea, prilej cu care dorim să-i mulțumim dlui Dumitru Noane, din cadrul Primăriei Municipiului Oradea - șef serviciu Administrația Cetății, Oradea, pentru sprijinul acordat. Vizita s-a încheiat cu un periplu în Þara Beiușului, cu vizitarea Peșterii Urșilor, obiectiv turistic care dă culoare oricărei activități la care participă echipe internaționale.
Participarea la această experiență internațională a fost benefică din punct de vedere profesional deoarece a permis cunoașterea și înțelegerea diversității culturale, sociale și lingvistice a partenerilor de proiect, dobândirea unor competențe și abilități personale și de comunicare, precum și lărgirea orizonturilor culturale.
Suntem deosebit de recunoscători și unii și alții, pentru că putem trăi întâmplări europene atât de frumoase...
Proiectul este finanțat cu sprijinul Comisiei Europene.
Această comunicare (diseminare) reflectă numai punctul de vedere al autorilor, iar Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.
Informații și imagini mai multe despre proiect se pot vedea pe site, la adresa http://www.comeniusproject.eu.
prof. Camelia Pop, responsabil proiect
dir. adjunct, prof. ec. Simona Ardelean
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiect Școlar Multilateral Comenius, INTERCULTURAL COMPETENCE IN BUSINESS”.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:16:49 Ora standard a Europei de Est