Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul național „Viața” – raport final

Vineri, la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea

Proiectul național „Viața” – raport final

În timp, v-am prezentat nenumărate activități desfășurate în cadrul proiectului național „Viața", implementat atât în școli și grădinițe din Municipiul Oradea, cât și din județ, din Municipiul Beiuș, spre exemplu.

Pregătirea salatelor de fructe sau prepararea micului dejun sunt activități care îi încântă atât pe școlarii mici, cât și pe preșcolari, ca să ne referim doar la două dintre cele mai gustate activități practice.
Vineri, 3 octombrie 2014, reprezentanții Direcției de Sănătate Publică (directorul executiv dr. Zoia Bitea, dr. Călin Sonea, biolog Carmen Dinescu, sociolog Adina Lazăr) și ai Inspectoratului Școlar Județean (inspectorii școlari Florin Negruțiu și Daniela Duma) au convocat coordonatorii de proiect de la nivelul unităților de învățământ implicate în proiect, dar nu numai, pentru prezentarea concluziilor, a bunelor practici și a unui raport final la sfârșitul anului școlar 2013-2014.
„Vă mărturisim că apreciem deschiderea pe care ați avut-o spre acest proiect. Suntem județul din țară care am continuat proiectul „Viața" și după ce finanțarea s-a încheiat, iar pentru aceasta dumneavoastră meritați aplauzele, a spus doamna dr. Zoia Bitea. Finanțarea a durat un an școlar, iar noi suntem în al treilea an de sustenabilitate. Ne susținem și ne bucurăm că de la cele 12 școli care au fost antrenate inițial în proiect, am ajuns la 81, cu sute de profesori și mii de elevi", a mai adăugat directorul executiv al Direcției de Sănătate Publică.
Proiectul național „Viața", parte a Planului-cadru județean pentru anii 2011-2015 privind alimentația sănătoasă și activitatea fizică în rândul copiilor și adolescenților, urmărește formarea unor deprinderi și comportamente sănătoase: servirea zilnică a micului dejun, creșterea consumului zilnic de legume și fructe, optimizarea și încurajarea consumului de apă, creșterea implicării în activități fizice, minimum 60 de minute pe zi.  
Din prezentarea (în PowerPoint) a rezultatelor de către dna biolog Carmen Dinescu, aveam să aflăm datele de bilanț la zi în derularea proiectului la nivelul celor 81 de unități de învățământ (35 în mediul urban și 46 în mediul rural, antrenând 1.039 de cadre didactice, majoritatea din ciclul preșcolar (477) și primar (513), precum și 14.688 de copii (5.854 de copii preșcolari) și elevi (8.808), dar și 14.474 de părinți. În continuare, doamna biolog a vorbit despre cele 17 întâlniri din cadrul proiectului, cu 343 de cadre didactice, în care 46 de unități de învățământ și-au dat acordul de implementare a proiectului. „De la cele 46 de unități s-a ajuns la 86, care au semnat un acord de parteneriat, din care 81 de instituții au raportat că au derulat activități. Mai mare bucurie decât asta nu putem să avem", a conchis doamna biolog Carmen Dinescu.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul național „Viața” – raport final.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:48:28 Ora standard a Europei de Est