Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Au debutat activitățile din cadrul proiectului „Lectura creativă”

Miercuri, la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”

Au debutat activitățile din cadrul proiectului „Lectura creativă”

Miercuri, 15 octombrie 2014, la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai", au debutat activitățile educative din cadrul proiectului „LECTURA CREATIVĂ".

Proiectul este derulat de Facultatea de Litere,  Departamentul de Psihologie, Facultatea de Științe Socio-Umane, Universitatea din Oradea, Asociația pentru Promovarea Cooperării în Educație (APCE) și Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai" în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor  și are ca scop dezvoltarea abilităților pentru lectură, a abilităților creative,  de cooperare și socio-morale ale copiilor din clasele a III-a și a IV-a din câteva școli din municipiu. Proiectul-pilot, desfășurat pe parcursul acestui an școlar, implică lecturarea aceleiași cărți de către toți elevii participanți, anume, „Alice în țara minunilor" de Lewis Carroll, urmată de o sesiune de comentare și analizare a cărții împreună cu membrii proiectului, găzduită de Biblioteca Județeană, în fiecare zi de 15 a lunii.  Etapa următoare presupune alcătuirea unui text format din maximum 200 de cuvinte pe o temă  stabilită de membrii proiectului. Textele care vor intra în concurs trebuie să fie elaborate în timp de 1 lună, trebuie să fie scrise de mână și să fie trimise la Biblioteca Județeană  prin poștă. Jurizarea textelor se face lunar de către comisia numită pentru această activitate a proiectului. Finalizarea competiției are loc la sfârșitul lunii decembrie 2014 pentru elevii clasei a IV-a, respectiv la începutul lunii iunie 2015 pentru elevii clasei a III-a. La prima întâlnire au participat elevii clasei a IV-A, alături de d-na prof. Georgeta Tifor și de d-na profesor de limba română Felicia Holhoș (Colegiul Național „Iosif Vulcan").
Coordonatorii proiectului sunt prof. univ. dr. Magda Danciu (Facultatea de Litere), lector univ. dr. Daniela Roman (Departamentul de Psihologie) și lect. univ. dr. Simona Laurian (APCE).
Întâlnirea cu echipa de specialiști implicați în proiect, participarea la activitățile din cadrul proiectului este un prilej de  asigurare a unui fructuos schimb de experiență între membrii proiectului, care  permite elevilor împărtășirea bucuriilor oferite de lectura cărții, care să le trezească dorința și interesul pentru lectură,  dar și pentru viitoare întâlniri, spre mulțumirea lor și a părinților lor.  
Lect. univ. dr. Daniela Roman
Departamentul de Psihologie, Universitatea din Oradea
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Au debutat activitățile din cadrul proiectului Lectura creativă".

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:33 Ora standard a Europei de Est