Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Mâncare sănătoasă, corp sănătos!”

La Colegiul Național „Teodor Neș ” din Salonta

„Mâncare sănătoasă, corp sănătos!”

La Colegiul Național „Teodor Neș " din Salonta, elevii claselor a III-a au adoptat un stil de viață benefic pentru creșterea și dezvoltarea lor armonioasă, prin participarea în data de 16 octombrie (Ziua Alimentației) la activitatea „Mâncare sănătoasă, corp sănătos!"

Aceasta a fost organizată de: prof. Deac Emilia Adina și prof. Bagosi Imre Tibor de la Clubul Copiilor si Elevilor Salonta, în colaborare cu înv. Herpuț Marioara, Horga Marioara, Nuțiu Adina și Toma Daniela. Activitatea a constat în realizarea și prezentarea de către elevi a unor referate cu tema „Hrănește-te sănătos!" și a machetelor realizate de ei acasă din fructe și legume, reprezentând diverse figurine vesele. Totodată, elevii au fost supuși unui concurs de cultură generală despre alimente și la unul cu ghicitori despre fructe și legume. Echipajele din fiecare clasă s-au confruntat sub ochii îndrumătorilor, dar și ai celorlalți colegi mai mici din școală, fiecare câștigând, dacă nu premii, o lecție de viață privind alimentația sănătoasă.
Activitățile au avut ca scop:  cunoașterea principalelor  grupe de alimente prin stimularea curiozității pentru investigarea realității înconjurătoare, formarea și exersarea  unor abilități practice, formarea unei atitudini pozitive față de modul de hrănire propriu. Ca și rezultat al activităților derulate în cadrul proiectului, elevii școlii noastre au învățat că sănătatea și echilibrul fiecăruia dintre noi se află în corelație directă cu hrana pe care o consumăm. Pe parcursul activităților, elevii au dat dovadă de seriozitate și interes față de un stil de viață sănătos, înțelegând importanța fructelor și legumelor, modul în care acestea sunt consumate și beneficiile pe care acestea le au în viața de zi cu zi. Activitățile preferate ale copiilor, în care au pus multă ambiție și pasiune, au fost activitățile practice, machetele fiind oferite ca premii fiecărei clase participante.
La sfârșitul activităților, elevii au fost apreciați și motivați în a consuma cât mai multe fructe și legume, în a adopta un stil de viață benefic pentru creșterea și dezvoltarea lor armonioasă. Considerăm că aceste activități sunt binevenite, cu atât mai  mult  cu cât ele  vin  în sprijinul elevilor noștri, conștientizându-i de importanța consumului zilnic de  fructe și legume proaspete, care transformă organismul într-o  fortăreață împotriva diverselor boli.
Prof. Daniela Toma

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 10:55:42 Ora standard a Europei de Est