Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Micul matematician” și „Evaluare în educație, la matematică”

Sâmbătă și duminică, în centrul de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia”

„Micul matematician” și „Evaluare în educație, la matematică”

Sâmbătă și duminică (10 și 11 mai 2008), în centrul de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea, s-au desfășurat, simultan, dar în săli diferite, concursurile naționale „Micul matematician” și „Evaluare în educație, la matematică”, sub coordonarea inst. Florica Hava, și, respectiv, prof. Erzse Zoltan, director adjunct al școlii, ambii, administratori de test la nivelul centrului de concurs.

„Micul matematician”
În municipiul Oradea, concursul național „Micul matematician” s-a desfășurat în trei centre: la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” (pentru cei 325 de elevi înscriși din clasele a IV-a), la Școala cu clasele I-VIII „Oltea Doamna” (pentru elevii claselor a III-a) și la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” (pentru elevii claselor a II-a), după cum ne-a precizat inst. Florica Hava.
„Evaluare în educație, la matematică”
Acest concurs (național), aflat la etapa a III-a, este organizat de Fundația de evaluare în educație, în parteneriat cu M.E.C.T., sub egida Academiei Române, după cum a ținut să sublinieze prof. Erzse Zoltan.
La nivelul municipiului Oradea, competiția s-a desfășurat în trei centre: la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” și Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” (pentru elevii din clasele II-VIII) și la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” (pentru elevii din clasele IX-XII).
Primele două etape, s-au ținut în 17 noiembrie 2007 și 16 februarie 2008.
La etapa de sâmbătă, în centrul de la școala „Dacia” au concurat 200 de elevi (141 din clasele II-IV și 59 din clasele V-VIII).
Referindu-se la rezultatele deosebite obținute de elevii care au concurat în centrul de la școala „Dacia” la primele două etape, administratorul de test a ținut să-i nominalizeze pe Radu Cora, din clasa a V-a F de la „Dacia” (premiul I) și Almășan David, elev al Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan”, care la prima etapă a obținut maximum de puncte, iar la a doua etapă, premiul I.
Trebuie să mai spunem faptul că la finalul acestui concurs național de evaluare externă, se acordă foarte multe premii și mențiuni (fiind premiați toți elevii care s-au situat pe primele zece locuri). Elevii clasați pe locurile I-III primesc medalii, cei de pe locurile IV și V, mențiuni (care constau tot în medalii), iar cei de pe locurile VI-X, diplome și premii constând în culegeri de matematică.
Analizând subiectele celei de-a treia etape de evaluare, dl profesor Erzse Zoltan s-a arătat optimist: „la primele două părți, cam toți elevii buni puteau obține 70 de puncte (60+10-din oficiu): 20 de puncte la testul tip grilă și 40 de puncte la cele zece întrebări, de la partea a II-a. Următoarele două părți au avut subiecte cu un grad sporit de dificultate, la fiecare acordându-se câte 15 puncte. Una peste alta, copiii foarte bine pregătiți pot obține rezultate deosebite, dacă au fost atenți și cu mintea la examen. Problemele le solicita, în special, atenția, judecata și logica.” (Ovidiu DAN) 
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Micul matematician” și  „Evaluare în educație, la matematică” . 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:33:32 Ora standard a Europei de Est