Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul „Împreună educăm pentru viață”

Asociația Pro Cariere

Proiectul „Împreună educăm pentru viață”

Asociația Pro Cariere a desfășurat în perioada 1 septembrie - 31 octombrie 2014, proiectul „Împreună educăm pentru viață", finanțat prin programul de finanțări nerambursabile al Direcției de Dezvoltare și Implementare Proiecte Bihor.

„Împreună educăm pentru viață" s-a dorit a fi un parteneriat între diferite instituții, organizații, părinți și cadre didactice, menit să promoveze dezvoltarea abilităților de viață.
Ce activități am desfășurat în cadrul proiectului?
*activități practice cu peste 200 de părinți și cadre didactice pentru informarea asupra importanței abilităților de viață
*expoziția „Ce aș vrea să mă învețe școala?" - realizată cu lucrările a 100 de elevi din Oradea
*studiul „Dezvoltarea socială și emoțională la elevi" - realizat cu ajutorul a 100 de elevi din clasele a III-a și a IV-a din școli orădene.
*conferința „Împreună educăm pentru viață" - care a reunit 9 specialiști, 17 parteneri, peste 200 de participanți.
Ce am descoperit pe parcursul activităților?
*părinții doresc să adauge în „bagajul de viață" al copiilor: încredere, sănătate, fericire, iubire, respect, perseverență, curiozitate, motivație;
*copiii doresc ca școala să îi învețe lucruri interesante și utile, cum să comunice și să aibă prieteni și să învețe prin joacă și activități atractive;
*tachinarea reprezintă o problemă reală și dureroasă, cu care se întâlnesc 70% dintre cei 100 de elevi chestionați în cadrul studiului nostru, fiind însoțită de stima de sine scăzută și sentiment de inferioritate;
*în calitate de adulți, suntem responsabili de educația pe care o oferim copiilor noștri și suntem datori de a face această educație interesantă, motivantă, utilă pentru viață.
*am organizat o Comunitate de resurse" - care cuprinde materiale oferite de profesorul Florian Colceag și video cu înregistrarea conferinței.
Ce au spus participanții la Conferință?
„Da! Cu adevărat o după-amiază de inspirație, un 9 octombrie 2014 de păstrat în suflet", „Superb!", „Plec mai motivată să caut ce este mai frumos, bun, valoros în fiecare copil sau om întâlnit", „Dacă știam toate acestea din liceu, aș fi făcut mult mai multe până acum!", „Voi fi mai prezentă în viața copiilor mei!"
Mai multe informații despre proiect și rezultatele lui, puteți găsi aici.
Mulțumiri
Mulțumim colaboratorilor și partenerilor pentru că „împreună am educat pentru viață" și am pus suflet în acest proiect!
Colaboratori: prof. Florian Colceag, psih. Carmen Bora, spec. Lorena Stoica, psih. Liana Orțan, prof. Andreea Roșu, psih. Simina Hinț, prof. Lioara Beltechi, prof. Mariana Lucaci, psih. Andra Perțe.
Parteneri educaționali: ISJ Bihor, IRSCA Gifted Education, Universitatea din Oradea, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Bihor, Colegiul Național „Iosif Vulcan", Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu", Cabinet psihologic Liana Orțan.
Sponsorii evenimentului: Autonom rent a car, Obio raw foods.
Proiectul „Împreună educăm pentru viață" a fost desfășurat de Asociația Pro Cariere în colaborare cu Fundația Comunitară Oradea.
Teodora Duța,
coordonator proiect

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 04:03:00 Ora standard a Europei de Est