Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Descoperim lucruri noi despre Halloween

La Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Oradea

Descoperim lucruri noi despre Halloween

Trasând o linie între toamnă și iarnă, viață și moarte, Halloweenul este o perioadă a superstițiilor, costumelor și a dovlecilor sculptați.

Elevii claselor a VII-a A și B au vizionat un documentar în sala festivă a școlii noastre, despre această sărbătoare americană,  în cadrul orei de opțional în limba engleză.  Fiecare dintre ei a aflat lucruri noi despre Halloween, cum ar fi că numele original, acum 2000 de ani, a fost Samhain sau că tradiționalul trick-or-treat și-a avut originile cu mult timp înainte, când cetățenii săraci cerșeau mâncare, iar familiile înstărite le ofereau așa numitele prăjituri ale sufletului,  în schimbul cărora, săracii  promiteau să se roage pentru sufletele celor trecuți la cele veșnice.
Momentul culminant al documentarului, în opinia elevilor, a fost acela când s-a relatat despre vrăjitoare. Ei au aflat că scriitorul cărții „Vrăjitorul din Oz", L. Frank Baum, a fost inspirat să creeze unul dintre cele mai faimoase personaje care apărea mai apoi în 1939 în filmul cu același nume.
Tot din documentar am descoperit că un sfert din totalul de bomboane vândute anual în Statele Unite sunt cumpărate cu ocazia Halloweenului, fiind a doua sărbătoare comercială după Crăciun (bomboanele și costumele  însumează în jur de 6 miliarde de dolari). Deși în țara noastră Halloweenul nu are încă o asemenea amploare, sărbătoarea din 31 octombrie rămâne una dintre preferatele copiilor.
În urma documentarului, elevii au fost inspirați și au realizat o poveste de Halloween, dând dovadă de originalitate și mult simț al umorului.
Elevii clasei a VI-a B s-au pregătit și ei  cu desene și dovleci înspăimântători.
Acum așteptăm cu drag Halloweenul de anul viitor pentru care avem planuri mari,  pe care nu dorim să vi le împărtășim, să rămână surprize-surprize!
Prof. Lorena Barna
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Descoperim lucruri noi despre Halloween.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:07 Ora standard a Europei de Est