Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lansarea proiectului „Lumina din lectură”

La Colegiul Național „Avram Iancu” din Ștei, a avut loc

Lansarea proiectului „Lumina din lectură”

„O carte este un dar, pe care îl poți des­chide iar și iar". (pro­verb)

Miercuri, 5 noiembrie 2014, a avut loc, în Sala de festivități a Colegiului Național „Avram Iancu", lansarea proiectului „Lumina din lectură", proiect premiat la Concursul promovat de Fundația „Mereu aproape" prin programul de granturi de cărți „BOOKS 4 YOUTH" II, din perioada iunie-septembrie 2014.
În cadrul programului s-au oferit 50 de pachete a câte 1.000 de volume de carte, literatură școlară, autori clasici români. Scopul programului este de a susține activitățile de promovare și încurajare a lecturii în rândul copiilor și tinerilor, în special din mediul rural și mic urban. 
La eveniment au participat domnul profesor Cristian Andru, director al colegiului, domnul profesor Viorel Lucaciu, consilier educativ, doamna profesoară Codruța Tulvan, coordonator al proiectului, doamna Cristina Epurean, bibliotecar și numeroși profesori și elevi ai școlii. Discursurile de întâmpinare au fost rostite de domnul director, domnul consilier educativ, doamna bibliotecară și unul dintre coordonatorii proiectului, care au subliniat semnificația proiectului și importanța volumelor care au ajuns în școală. Domnul director, vădit emoționat, mulțumește coordonatorilor proiectului și vorbește despre valoarea cărții în formarea unei personalități. Doamna profesoară Codruța Tulvan evidențiază nevoia de lectură și-și mărturisește bucuria de a face „ceva util pentru școala pe care a absolvit-o". În continuare, domnul profesor Viorel Lucaciu, după ce-și exprimă speranța că acest proiect îi va apropia pe elevi mai mult de carte, face o recomandare de lectură „451˚ Fahrenheit" de Ray Bradbury. Un moment important al evenimentului a fost punerea în scenă a schiței lui Caragiale, „Bacalaureat" de către elevii claselor a VII-a și a VIII-a, coordonați de doamna profesoară Codruța Tulvan.
Proiectul „Lumina din lectură", coordonat de doamnele profesoare Codruța Tulvan, profesor de limba și literatura română și Adela Bara, profesor de informatică, se desfășoară în colegiul nostru pe parcursul anului școlar 2014 - 2015 și se adresează unui grup țintă format din 450 de elevi și 35 de profesori. Coordonatorii acestui proiect și-au fixat ca obiective: să îndemne elevii spre lectură și să le găsească alte preocupări într-o comunitate mică, ce nu oferă prea multe în plan cultural,  să dezvolte elevilor gustul pentru lectură, să ridice nivelul de cultură al comunității și să-i facă pe elevi conștienți că doar prin ei înșiși, prin ce știu ei pot să devină profesioniști și oameni de valoare.
Activitățile proiectului vor fi diverse: cerc de lectură, concurs de creație artistică, punerea în scenă a unei piese de teatru, excursie, realizarea unei reviste școlare. Produsele proiectului vor fi în primul rând, creații ale elevilor noștri realizate în atelierul de lucru amenajat în interiorul școlii: creații literar-artistice, pornind de la modele literare, planșe cu periodizarea literaturii, biografii ale scriitorilor clasici, albume foto cu activitățile realizate, dar și cu imagini din casele memoriale vizitate și portofolii care să cuprindă eseuri, fișe de lectură, fișe cu citate. De asemenea, se va realiza un panou cu cele mai bune creații literar-artistice și o revistă, care vor reprezenta o oglindă a școlii noastre pentru comunitatea locală și pentru viitorii noștri elevi, un autentic instrument de promovare.
Evenimentul de ieri s-a încheiat prin inaugurarea bannerului cu datele proiectului „Lumina din lectură".
Prof. Alina Niculae
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Lansarea proiectului „Lumina din lectură”.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 03:00:19 Ora standard a Europei de Est