Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectarea didactică şi tratarea diferenţiată

Cerc pedagogic la Şcoala din Tărian

Proiectarea didactică şi tratarea diferenţiată

Deşi aflate în vacanţă, cadrele didactice din învăţământul preşcolar şi primar şi-au rupt din timpul lor liber şi au participat vineri (7 noiembrie 2014), câteva ore, la cercurile pedagogice.

La Cercul pedagogic găzduit de Şcoala Gimnazială Nr. 1 din Tărian au participat cadrele didactice din sectorul Oradea Vest: de la şcolile din comunele Nojorid, Sântandrei şi Girişu de Criş şi Toboliu, sub coordonarea responsabilului de sector, prof. metodist Elena Pavel.
În calitate de gazdă, doamna profesor Adriana Paul, directorul şcolii, a salutat participanţii la cerc, urându-le succes şi mulţumind colegilor care au pregătit temele cercului: prof. Simona Muşet - responsabilul comisiei metodice, Cadar Corina, Ardai Hajnalka, Ştreng Daniela, Pantea Monica, Cosma Mirela şi Sav Gheorghe (de la secţia română), Szabo Erika şi Cuibuş Monika (de la secţia maghiară).
Coordonatorul de cerc a prezentat salutul şi mesajul dnei inspector şcolar Felicia Ianţa, reamintind cele două teme ale cercului (Proiectarea didactică pe unităţi de învăţare şi Tratarea diferenţiată - premisă esenţială în eficientizarea demersului didactic), după care responsabilul comisiei metodice, prof. Simona Muşet, a abordat prima temă: Proiectarea didactică pe unităţi de învăţare. În deschidere, a prezentat în PowerPoint şcoala, principalele activităţi şi proiectele importante ale colectivului de cadre didactice de la Şcoala Gimnazială Nr. 1 din Tărian şi Şcoala Primară din Girişu de Criş, unele proiecte fiind singulare la nivelul judeţului Bihor. În abordarea celor două teme au fost subliniate atât aspectele teoretice, cât mai cu seamă particularităţile, aspectele practice, concrete de la clasă, pentru ca reuniunea să însemne, aşa cum se doreşte, un fructuos schimb de experienţă şi un promotor de bune practici.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Proiectarea didactică şi tratarea diferenţiată.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:37:07 Ora standard a Europei de Est