Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cercurile pedagogice la Matematică şi Socio-Umane

Vineri, la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu

Cercurile pedagogice la Matematică şi Socio-Umane

Vineri, 7 noiembrie 2014, s-au desfăşurat cercurile pedagogice ale cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar. Noi am reuşit să ajungem la trei unităţi de învăţământ: la Şcoala Gimnazială Nr. 1 din Tărian, la Grădiniţa Nr. 44 - „Rază de soare", structura Şcolii Gimnaziale „Avram Iancu" din Oradea şi la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu".

Proiectarea unităţii de învăţare la Matematică
În cadrul Cercului pedagogic la disciplina Matematică, au avut loc patru activităţi, potrivit datelor furnizate de directorul liceului, dl prof. Ioan Pirtea.
La clasele a IX-a, a X-a şi a XII-a, s-au desfăşurat lecţii demonstrative şi aplicaţii, coordonate de prof. Mircea Pop (la clasa a IX-a Mate-info: Progresii aritmetice), prof. Dana Kele (la clasa a X-a Mate-info: Forma algebrică a numerelor complexe - aplicaţii), prof. Mihai Vesa (la clasa a XII-a Ştiinţe ale naturii: Grupuri, Morfisme şi izomorfisme de grupuri), iar prof. Edina Andridan a susţinut o activitate interactivă: Proiectarea unităţii de învăţare - „Proprietăţile funcţiilor derivabile".
Lansarea Ghidului portofoliului profesorului de socio-umane
Şi profesorii de ştiinţe socio-umane au avut cercul pedagogic tot la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu", de la ora 9.00, unde au participat la o activitate demonstrativă, o lecţie de Logică, argumentare şi comunicare, susţinută de d-na profesor Şandor Lilla, la clasa a IX-a, urmată de aplicaţii pe grupe, pentru dezbaterea temei cercului „Proiectarea unităţii de învăţare". Astfel s-a realizat proiectare a unităţii de învăţare pentru fiecare dintre disciplinele socio-umane: Logică, Filozofie, Sociologie, Psihologie, Economie,  Economie aplicată şi Educaţie antreprenorială, după cum aveam să aflăm de la doamna inspector şcolar Elisaveta Roşu.
La ora 12.00, a avut loc lansarea ghidului portofoliului profesorului de ştiinţe socio-umane.
La iniţiativa dnei inspector şcolar Elisaveta Roşu, un colectiv de cadre didactice care predau disciplinele socio-umane în învăţământul preuniversitar au elaborat un ghid al portofoliului profesorului care predă disciplinele socio-umane la gimnaziu şi liceu. În acest an (2014), au mai fost lansate asemenea materiale metodice, câte un ghid pentru fiecare din disciplinele Geografie şi Istorie, coordonate de doamna inspector şcolar Elisaveta Roşu.
Actualul ghid, lansat vineri, vizează disciplinele predate de profesorii de ştiinţe socio-umane, după câte am înţeles de la coordonatorul de proiect, d-na prof. Adriana Vaşadi.
„Am realizat un ghid al portofoliului profesorului de ştiinţe socio-umane, în care oferim ca suport de la partea oficială şi standard a documentelor necesare într-un portofoliu, la modele pentru fiecare disciplină care face parte din ştiinţele socio-umane. Modelul cuprinde: testul iniţial, planificare calendaristică, o unitate de învăţare, un proiect de lecţie mixtă, cu fişele de lucru, schiţa lecţiei, un proiect de sistematizare, unde regăsim iarăşi fişe de lucru şi un test sumativ. Oferim acest suport material mai cu seamă colegilor debutanţi, dar nu numai, deoarece pot porni în construcţia unei lecţii eficiente, având o bază reală: fişe de lucru pe care le pot adapta, cât şi pentru gradele didactice.
Am încercat să păstrăm un anumit demers prin care să demonstrăm cum se construiesc activităţile de învăţare din competenţele generale şi specifice. Aceste activităţi se transformă în obiective operaţionale, care se regăsesc în proiectul de lecţie; iar în proiectul de lecţie, regăsim la demersul didactic activitatea profesorului şi a elevului, construită pe competenţele specifice", a precizat coordonatorul de proiect, d-na prof. Adriana Vaşadi.
Un model de portofoliu
La lansarea ghidului, din cuvântul doamnei inspector şcolar Elisaveta Roşu, aveam să aflăm că acest ghid este la fel de util în pregătirea pentru examenul de titularizare şi definitivat...
„Mulţumirea noastră a fost însă atunci când am văzut atitudinea colegilor (de geografie - istorie - n.n.) care s-au prezentat la astfel de examene, atitudine deosebit de favorabilă, zic eu, demersului nostru, şi nu în ultimul rând, notele foarte bune pe care colegii le-au obţinut la examenul de titularizare, dar şi la examenul de definitivat sau de gradul didactic doi. A fost, cu siguranţă, acel argument care ne-a făcut să mergem, mai departe, în sensul de a elabora şi pentru ştiinţele socio-umane un model de portofoliu, care, pornind de la structura elaborată de minister, să vină cu câteva exemple, care să vă stea în atenţie şi pe care să le aveţi la nivel de şcoală. Aşa cum este structurat portofoliul, am încercat să surprindem în acest material atât elemente, documente personale, pe care trebuie să le avem la şcoală, cât şi acele instrumente de proiectare a activităţii didactice, astfel încât veţi întâlni, pe lângă machete de orar, machete de orar de pregătire, pe lângă lista disciplinelor socio-umane care se predau acum şi care sunt cu programe în vigoare, veţi găsi corectarea unităţii de învăţare pentru fiecare dintre ştiinţele socio-umane; la cultură civică am reuşit doar pentru clasa a VII-a, nu şi pentru clasa a VIII-a, un model de test iniţial cu barem de evaluare şi notare, o matrice de specificaţii, după cum veţi găsi pentru fiecare unitate de învăţare câte o proiectare. La fel am încercat să realizăm o concordanţă între ce înseamnă proiectul de lecţie şi ce înseamnă unitate de învăţare proiectată, aşa încât să mai adăugăm un model la documentele pe care dumneavoastră le aveţi", a subliniat doamna inspector şcolar Elisaveta Roşu, iniţiatorul celui de-al treilea ghid-portofoliu existent pe piaţă, începând de vineri, 7 noiembrie.
Ghidul costă 35 de lei şi se poate procura de la Casa Corpului Didactic Bihor.
Ovidiu Dan

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 10:28:48 Ora standard a Europei de Est