Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“Dorim să trăim într-un mediu curat!”

“Eco Orizont”, la Grădinița nr. 9

“Dorim să trăim într-un mediu curat!”

Educatoarea Samica Boghiu, de la Grădinița nr. 9 din Oradea, a prezentat, miercuri, 14 februarie, o activitate opțională model în cadrul proiectului “Eco Orizont”, lansat în toamnă de Inspectoratul Școlar.

Grădinița nr. 9 este una din cele patru unități de învățământ pilot (alături de grădinițele nr. 25 și 44 din Oradea, precum și Grădinița cu Program Prelungit din Aleșd), în care aceste activități opționale se desfășoară săptămânal, pe baza unui Ghid metodic de educație și protecția mediului, și a Caietului micului ecologist.

La manifestare, au participat reprezentanți ai Inspectoratului Școlar (care fac parte din echipa de proiect: Elisaveta Roșu, Georgeta Sadoveanu și Maria Ivănescu), Agenției pentru Protecția Mediului Bihor (ing. Loredana Târb și biolog Dorina Radoveț), prof. Voichița Moș, de la Palatul Copiilor și Elevilor, educatoare de la celelalte unități pilot, precum și de la Grădinița nr. 55. Tema activității cu nr.13, intitulată “Ocrotește-mă”, a urmărit dezvoltarea capacității de cunoaștere și înțelegere a mediului înconjurător prin stimularea curiozității pentru investigarea realității înconjurătoare, precum și formarea unor abilități practice în vederea realizării unor obiecte funcționale (în cazul de față adăposturi, căsuțe pentru păsărele).


Activitate integrată ingenioasă, suplă, și eficientă


Experiența și profesionalismul educatoarei, dăruirea, curajul și sclipirea, toate au concurat la realizarea unei activități model apreciată la superlativ de reprezentanții I.S.J., care au subliniat bogăția de idei și cunoștințe științifice operaționale, activitatea integrată ingenioasă, suplă, utilă și eficientă, în care educația ecologică s-a îmbinat armonios cu activitatea matematică, artistico-plastică, teoria cu aplicațiile practice, dramatizarea și jocul de rol, menținând astfel mereu trează atenția și interesul elevilor, printr-o alternare logică, fluentă, astfel încât ruperile de ritm au trecut neobservate. În plan educațional, au fost valorificate toate valențele posibile și imposibile, copiii demonstrând la această vârstă fragedă priceperi și deprinderi sănătoase de comportament ecologic. Calendarul naturii, colțul ecologic (cuprinzând lucrările practice ale elevilor), copacul “Eco Orizont” (care prezintă într-un mod cu totul original, în rezumat, cele douăsprezece activități) sunt doar trei dintre lucrările care incumbă inspirație (și transpirație), muncă responsabilă, experiență și multă știință…

Metodele didactice moderne au fost astfel selectate și aplicate încât să aibă eficiență maximă, atât în cadrul activității frontale, cât și al celei individuale și pe grupe. Un impact și un efect deosebit a avut-o invitația (neașteptată) pe care copiii au lansat-o oaspeților (luându-i de mână) de a se așeza pe scăunele la măsuțele lor, spre a le da o mână de ajutor în ornarea și pictarea adăposturilor (căsuțelor) pentru păsărele.

Una peste alta, pentru o asemenea lecție de excepție, dna educatoare Samica Boghiu merită toate felicitările, și nota maximă! (Ov. D.)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:24:31 Ora standard a Europei de Est