Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Condiţia femeii în literatura secolului al XX -lea

Cafenea literară la No Way Cafe

Condiţia femeii în literatura secolului al XX -lea

În cadrul proiectului educaţional dintre Colegiul Tehnic „Traian Vuia" şi No Way Cafe Oradea - Promovarea lecturii printre liceeni „Cafeneaua literară" - doamnele profesoare Roşca Elena, Condurache Simona, Sabău Marcela şi doamna bibliotecar Oprea Raluca au organizat o activitate non-formală la care au participat elevii claselor a X-a F şi a XII-a F.

Invitaţi la Cafeneaua literară, cu titlul Condiţia femeii în literatura secolului al XX-lea au fost domnul Florin Cioban de la Universitatea Oradea, facultatea de Litere, redactorul-şef al Revistei Familia, dl Ioan Moldovan, doamna director adjunct Rodica Secară şi doamna Crosman Draghina de la CT „Traian Vuia".
Obiectivele proiectului de educaţie non-formală au fost: stimularea gândirii libere şi creatoare, posibilitatea de interacţionare, generarea de idei noi şi educarea într-un cadru mai puţin formal. Elevii au fost organizaţi pe grupe, au avute pregătite portofolii cu diverse fişe de lucru, chestionare şi texte suport care au vizat tema abordată: Ion, de Liviu Rebreanu, Enigma Otiliei, de George Călinescu, Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, de Camil Petrescu, Ion Minulescu, Lucian Blaga.
Într-o atmosferă relaxantă, destinsă, pe muzica maestrului Gheorghe Zamfir, la un pahar de ceai sau la o cafea, participanţii ş-au împărtăşit părerile despre condiţia femeii, atât din trecut, cât şi din zilele noastre.
Domnul Ioan Moldovan a prezentat condiţia femeii în literatura română din secolul al XX-lea, dând exemple numeroase din operele literare studiate în liceu şi nu numai, dar a făcut trimitere şi la poeziile dânsului în care femeia reprezintă o muză.     
Discuţia a fost completată într-un mod magistral de către domnul Florin Cioban care s-a axat mai mult pe condiţia femeii din societatea contemporană, aducând ca exemple romane apărute recent, Zaira - Cătălin Dorian Florescu, Fetiţa care se juca de-a Dumnezeu - Dan Lungu.
Tuturor participanţilor la Cafeneaua literară, li s-au acordat diplome, iar în semn de apreciere faţă de doamnele prezente, elevii clasei a XII-a F le-au oferit flori.
Prof. Elena Roşca

 

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:51:30 Ora standard a Europei de Est