Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pe primul loc - echipajele liceelor „L. Blaga” și ”I. Vulcan”

Joi, în finala concursului „Cel mai bun câștigă”

Pe primul loc - echipajele liceelor „L. Blaga” și ”I. Vulcan”

În finala celei de-a VIII-a ediții a concursului interliceal „Cel mai bun câștigă”, desfășurată, astăzi (joi, 22 mai 2008), la Casa de Cultură a municipiului Oradea, s-au întâlnit echipajele Colegiului Național „Emanuil Gojdu”, Colegiului Economic „Partenie Cosma”, Liceului de Artă, Liceului Teoretic „Lucian Blaga” și Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan”. Concursul este organizat de Casa de Cultură a municipiului Oradea și Inspectoratul Școlar.

Pentru prima oară, în cele opt ediții ale concursului, pe primul loc s-au situat două echipaje, la egalitate de puncte (92 de puncte): Liceul Teoretic „Lucian Blaga” și Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan”, a ținut să sublinieze prof. Alexandru Pop, directorul Casei de Cultură a municipiului, președintele juriului. Pe locul III, s-a clasat echipajul Liceului de Artă (cu 91, 5 puncte), urmat de cel al C. E. „Partenie Cosma” (cu 91 de puncte) – locul IV, și echipajul C.N. „Emanuil Gojdu” (cu 86 de puncte) – locul V.
Egalitate la proba teoretică
În deschiderea competiției, echipajele au luat loc la masă pentru proba teoretică ( de recunoaștere a unei imagini din albumul municipiului reprezentând clădiri monument importante ale urbei de pe Crișul Repede, precum și de răspuns la o întrebare). La această probă, toate echipajele au luat maximum de puncte, pornind cu șanse egale în escaladarea „Everestului”.
Meda Horjan (moderatorul concursului) a invitat apoi pe scenă reprezentanții echipajelor pentru proba artistică (interpretare live a unei piese muzicale la alegere, recitarea unei poezii, pregătite de concurent, probele de dans și de mimică).
Rezultatele probei literare au fost comunicate de poetul Lucian Scurtu, membru al juriului. Pentru această probă fiecare echipaj a avut de trimis organizatorilor un eseu pe tema „Cât de dreaptă și nedreaptă este societatea în care trăiești”. Lucrările au fost notate cu 3  puncte (Lic. de Artă, Lic. Pedagogic și C.N. „E.Gojdu”) și respectiv, 4 puncte (C.E. „P. Cosma” și Lic. T. „L. Blaga”). Așa încât, la final, clasamentul a arătat așa cum l-am prezentat în deschiderea articolului: locul I – Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” și Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, locul III – Liceul de Artă, locul IV – Colegiul Economic „Partenie Cosma”, locul V – Colegiul Național „Emanuil Gojdu”. Echipajele de pe locul I urmau să primească din partea dlui prof. Alexandru Pop, directorul C.C.M., câte 400 de lei fiecare echipaj, iar reprezentanții Liceului de Artă, 200 de lei, pentru locul III.
Spectacolul a fost frumos, iar „vina” pentru concepție și realizarea artistică o poartă artiștii și îndrumătorii celor cinci școli concurente.
Nemulțumiți de prestația juriului au fost și vor fi la orișice concurs (notele acordate mai cu seamă la proba de dans au lăsat un gust amar și au ridicat multe semne de întrebare, vizavi de modul cum au fost cotate tema, mesajul și realizarea artistică).  
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Pe primul loc  - echipajele liceelor „L. Blaga” și ”I. Vulcan”.

Trimite email
duminică, 21 decembrie 2025 la 14:49:10 Ora standard a Europei de Est