Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

Joi, o zi specială

De „Zilele școlii”, la S.A.M. „George Barițiu”

Joi, o zi specială

De „Zilele școlii”, la Școala de Arte și Meserii „George Barițiu” din Oradea, au avut loc întâlniri ale partenerilor de proiect din Germania, Polonia, Islanda și România (respectiv de la S.A.M. „George Barițiu” din Oradea), iar joi (22 mai 2008), a fost o zi specială, în care au fost diseminate două proiecte: proiectul Comenius „Tu, eu și mediul înconjurător” a cărui reuniune a fost găzduită de S.A.M. „George Barițiu” de luni până joi, inclusiv, și proiectul „Împreună în comunitate”.

În ultima zi a reuniunii de proiect Comenius, într-un cadru festiv, Ioana Burlău, coordonatorul de proiect din partea gazdelor și reprezentanții echipelor de proiect din Germania, Polonia și Islanda și-au prezentat echipa de proiect și activitățile derulate. Prezentările (în power point) au fost sugestive și interesante, un bun prilej pentru a afla mai multe informații despre școlile și țările partenerilor de proiect. Partenerii străini au felicitat echipa de proiect de la Școala de Arte și Meserii "George Barițiu" (prof.  Alina Vese - director, Marcela Todică - director adjunct, prof. Dana Bănică, prof. ing. Viorica Ionaș,  prof. Valentina Dobai, prof. Dorina Vereș și prof. Ioana Burlău - coordonator de proiect) pentru reușita reuniunii și pentru proverbiala ospitalitate românească manifestată, fiind încântați de tot ceea au făcut, și li s-a oferit să vadă în cele patru zile ale reuniunii. 
Proiectul „Împreună în comunitate”, tocmai încheiat, a fost prezentat de prof. ing. Neli Negruț, coordonatorul de proiect, care s-a arătat mulțumită de rezultatele obținute. „Proiectul, finanțat cu 10.000 de euro prin granturi M.E.C.T., asigură terapie ocupațională, psihoterapie, kinetoterapie pentru treizeci de tineri cu dizabilități severe în cadrul a trei ateliere protejate. Pe domenii specifice, aceste ateliere au fost dotate corespunzător pentru feronerii decorative, deco-art, și atelier de produse artizanal. Pe parcursul celor opt luni de proiect, tinerii au lucrat cu multă plăcere, dovedind interes și curiozitate, iar părinții lor au fost și mai încântați văzându-i atât de implicați în derularea proiectului. Ei (părinții) doresc continuarea proiectului”.
Participanții la reuniunea de proiect și distinșii invitați au fost îndemnați de către directorul școlii, prof. Alina Vese, să viziteze expozițiile cu produse ale celor două proiecte și să urmărească programul artistic dedicat „Zilelor școlii”.
 La manifestările de joi, gazdele au fost onorate de prezența a trei inspectori școlari (Gyori Doina, Elisaveta Roșu și Florin Negruțiu), directori de școli, dar și multe alte cadre didactice de la școlile orădene partenere.
„La mulți ani cu bucurie!”
Surpriza zilei a venit tocmai din partea unor tineri ai Școlii de Pregătire a Agenților Poliției de Frontieră „Avram Iancu” din Oradea, care, aflând de evenimentele programate de „Zilele școlii” la „George Barițiu”, au ținut să-i bucure cu câteva piese muzicale. Momentul artistic a fost deschis de eleva Anca Lucaci cu „La mulți ani cu bucurie” și „Fete șogorițăle”; colega sa, Natalia Selegean, a interpretat „Am venit cu drag la voi” și „Lucru mare-i omenia!” Grupul folk (alcătuit din Kornyei Walter, Anca Lucaci și George Mihai) a interpretat piesele „Luceafărul” și „Am renunțat la tot”. Momentul artistic al elevilor de la S.P.A.P.F. „Avram Iancu” a fost coordonat de inspector Monica Bondar, agent șef Sorin Gal și agent principal Mihai Soponar.
În continuare, microfonul a fost preluat de elevii-artiști de la „George Barițiu”, coordonați de prof. Maria Laura Balotă.
Claudia Demian și Alina Hirțea au dialogat în limba lui Shakespeare, iar soliștii vocali Bereczki Laszlo și Samuel Tiriteu au fost acompaniați la orgă de prof. Viorel Boțiu. Punctul forte al programului lor artistic l-a constituit sceneta „Vizită”, de I.L. Caragiale (în distribuție: Bereczki Laszlo, Claudia Demian, Cornel Răzvanță și Alina Hirțea). Vertimentația personajelor a fost asigurată de prof. ing. Viorica Ionaș.
Să mai spunem că cei mai bucuroși de expozițiile organizate în sala festivă au fost partenerii de proiect din Germania, Polonia și Islanda, care și-au cumpărat o sumedenie de articole, drept suveniruri. (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Joi, o zi specială.

Trimite email
vineri, 23 februarie 2024, 08:36:25 Ora standard a Europei de Est