Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Multiculturalitatea în spațiul românesc”

Vineri, la I.S.J. Bihor, simpozionul național „Roman Ciorogariu – spirit european”

„Multiculturalitatea în spațiul românesc”

Inspectoratul Școlar al județului Bihor, Episcopia Ortodoxă Română a Oradiei și Casa Corpului Didactic Bihor au organizat, vineri, 23 mai 2008, în cadrul „Zilelor Casei Corpului Didactic”, cea de-a doua ediție a simpozionului național „Roman Ciorogariu – spirit european”, cu tema „Multiculturalitatea în spațiul românesc”, având doi distinși invitați: prof. Vasile Timiș, inspector general în cadrul Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului și Preasfințitul Sofronie Drincec, episcopul Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei.

Lucrările au fost deschise de prof. Ioan Șereș, generalul Inspectoratului Școlar, care a salutat distinșii invitați și s-a arătat încântat de interesul pe care l-au manifestat cadrele didactice față de tema propusă. Trebuie să spunem că în programul actualei ediții au fost cuprinse nu mai puțin de 49 de lucrări ale unor cadre didactice și preoți din Oradea, Beiuș, Oșorhei, Haieu, Derna, Urviș, Chijic, Burda, Sânmartin, Ineu și Alba Iulia (județul Alba).
2008 – „Anul sfintei Scripturi și sfintei Liturghii”
În cuvântul său, presfințitul părinte Sofronie a vorbit despre multiculturalitatea Europei unite – ca despre un dialog fericit între culturile naționale ale țărilor europene, din care și prin care fiecare cultură și națiune se îmbogățește; o îngemănare și o oportunitate pentru a afirma caracterul  creștin al civilizației europene multicolore, ca un mozaic în care ne găsim cu toții. În acest context european, simpozionul și tema sunt actuale, iar episcopul Roman Ciorogariu este contemporanul nostru.
Presfinția Sa a ținut apoi să sublinieze faptul că anul 2008 este „Anul sfintei Scripturi și sfintei Liturghii”, când se împlinesc date rotunde de la tipărirea sfintei Scripturi (1688 – tipărirea Bibliei lui Șerban Cantacuzino) și o jumătate de mileniu de la apariția primei cărți în limba română (1508 – Liturghierul slavonesc al lui Macarie).
„Tinda bisericii a devenit altarul educației”
Inspectorul general al M.E.C.T., prof. Vasile Timiș, a surprins plăcut auditoriul cu date și informații inedite și cu un discurs elevat care trăda erudiție, putere de sinteză și calități oratoricești. Făcând trimiteri la mutațiile benefice care s-au produs în învățământul românesc în ultimii ani, inspectorul general s-a referit la importanța care i se acordă astăzi predării religiei în școală (de cei 12.000 de profesori de religie), programele care se derulează în școli în acest sens, elevul ajungând să-și asume chiar și o identitate religioasă (în cadrul celor 15 culte religioase recunoscute în România, din cele 18).
„Putem duce zona educației în grădina Raiului”... „Dumnezeu însuși, lucrează ca un profesor desăvârșit”, cum plastic s-a exprimat prof. Vasile Timiș.
De la masa prezidiului, aumai luat cuvântul prof. Virginia Tiurbe, directorul C.C.D. Bihor și consilier Stelian Gomboș, din partea Secretariatului de Stat pentru Culte.
În prezentarea comunicărilor, primul cuvânt l-au avut inspectorii școlari Elisaveta Roșu și Florin Negruțiu (care au fost și moderatorii manifestării). În lucrarea prezentată, cei doi inspectori vorbesc despre Roman Ciorogariu ca despre un apărător al valorilor naționale și promotor al bunei conviețuiri interetnice.
Să mai spunem faptul că și reprezentantul M.E.C.T., conf. univ. dr. Vasile Timiș, a prezentat o comunicare în cadrul simpozionului, intitulată „Educația și experiența religioasă în contextul multicultural și multiconfesioal european”.  (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Multiculturalitatea în spațiul românesc”.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 23:07:46 Ora standard a Europei de Est