Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Calitate. Inovare. Comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor din învăţământul superior”

În perioada 28-30 nov., la Oradea şi Băile Felix, Conferinţa Naţională de Didactică

„Calitate. Inovare. Comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor din învăţământul superior”

Departamentul pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului Didactic (DPPPD) din cadrul Universităţii din Oradea, în colaborare cu Ministerul Educaţiei Naţionale, Direcţia Generală Management, Resurse Umane şi Reţea Şcolară Naţională, Direcţia Formare Continuă, organizează Conferinţa Naţională de Didactică „Calitate. Inovare. Comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor în învăţământul superior".

Evenimentul este organizat în continuarea proiectului cu acelaşi nume, cofinanţat din Fondul  Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea resurselor Umane 2007 - 2013, Axa prioritară 1: „Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere", Cod Contract: POSDRU /87 / 1.3 /S/ 63709, implementat de Ministerul Educaţiei Naţionale în parteneriat cu Universitatea din Bucureşti, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi, Universitatea „Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca, Universitatea Politehnica din Bucureşti, Universitatea din Piteşti, Universitatea „1 Decembrie 1918" din Alba-Iulia, S.C. The Red Point S.A. şi S.C. Trenkwalder S.R.L.
Conferinţa Naţională de Didactică „Calitate. Inovare. Comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor din învăţământul superior" îşi propune în primul rând un schimb de experienţă privind aportul didacticii şi al ştiinţelor educaţiei la formarea profesională a cadrelor didactice, precum şi analiza modului de funcţionare a instituţiilor care asigură pregătirea iniţială şi continuă a cadrelor didactice, analiza unor perspective inovative şi domeniul didacticii şi ştiinţelor educaţiei.
La Conferinţă participă cadre didactice din toate centrele universitare din ţară, specialişti în ştiinţele educaţiei şi practicii pedagogice, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei Naţionale, directori de şcoli, inspectori şcolari din judeţul Bihor şi judeţele limitrofe.
Programul conferinţei
Vineri, 28 noiembrie, la Universitatea din Oradea
10.00-12.00,Primirea oaspeţilor şi înregistrarea
12.00-13.00 Deschiderea festivă în Aula Magna
Cuvântul de deschidere al rectorului Universităţii din Oradea, prof. univ. dr. Constantin Bungău
Cuvânt - reprezentant MEN
Cuvânt - director DPPPD, prof. univ. dr. Florica Orțan     
13.00-14.00    , Coktail
Vineri, la Băile Felix, Hotel President
15.30-18.30,Comunicări în plen       
*15.30-15.50 Vasile Molan, Universitatea din București, Perfecționarea lecției - o cerință a învățământului modern           
*15.50-16.10 Niculae Cristea, Ministerul Educației Naționale, Universitatea Hyperion, Cultura organizațională, calitatea educației și managementul schimbărilor în formarea didacticienilor din învățământul superior  
*16.10-16.30 Steliana Toma, Universitatea Tehnică de Construcții, Variante de organizare modulară a programelor școlare
*17.00-17.30 Elena Bonchiș, Universitatea din Oradea, Educația bazată pe principiile inteligenței emoționale  
*17.30-18.00 Vasile Marcu, Universitatea din Oradea, Instrucție vs. educație      
*18.00-18.30 Florica Orțan, Universitatea din Oradea, Inovare și cercetare în domeniul științelor educației și practicii educative.      
Sâmbătă, 29 noiembrie, Băile Felix, Hotel President
 9.30-11.00 Lucrări pe secţiuni:
- Secțiunea 1 și 2, sala mare
- Secțiunea 3, sala 1
- Secțiunea 4, sala 2
11.30-13.00 Lucrări pe secţiuni:
- Secțiunea 1 și 2, sala mare
- Secțiunea 3, sala 1
- Secțiunea 4, sala 2   
14.30-16.00 Lucrări pe secţiuni:
-Secțiunea 1 și 2, sala mare
-Secțiunea 3, sala 1
- Secțiunea 4, sala 2   
16.30-18.00 Concluzii       
Duminică, 30 noiembrie
9.00 Program cultural - Excursie la Chişcău, vizită  „Peştera Urşilor", cu plecare din fața Hotelului President, Băile Felix.
Director DPPPD,
prof. univ. dr. Florica Orţan

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:09 Ora standard a Europei de Est