Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Master Chef pentru copiii cu CES”

Lansarea proiectului

„Master Chef pentru copiii cu CES”

Grădina senzorială de la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr.1, Oradea, s-a umplut joi, 13 noiembrie 2014, de voci cristaline ale copiilor, muncă şi voie bună. Aici a avut loc prima activitate a proiectului educativ judeţean „Master Chef pentru copiii cu CES", coordonat de prof. Nica Nicoleta - de la şcoala aplicantă - Colegiul Economic „Partenie Cosma" şi prof. de sprijin Oros Luminiţa, de la şcoala gazdă.

Acest eveniment a reunit o parte din voluntarii şi cadrele didactice care au participat şi în vară la amenajarea acestei minunate grădini senzoriale.
Activităţile din cadrul proiectului au ca scop dezvoltarea spiritului civic şi responsabilizarea la nivelul comunităţii a elevilor din 7 şcoli din judeţ din învăţământul preuniversitar de masă implicate ca parteneri în proiect, prin activităţi lunare de voluntariat în sprijinul copiilor cu CES (cerinţe educative speciale).
Proiectul vizează și elevii cu CES, urmărindu-se sprijinirea şi integrarea în viaţa socială a acestora prin organizarea lunară a unor activităţi de nutriţie şi preparare a hranei, sub îndrumarea voluntarilor.
Activitatea de joi, cu tema „ Toamna cea bogată", a debutat în grădina senzorială cu lansarea proiectului de către coordonatori şi cuvântul de bun venit adresat de către conducerea şcolii. Ne-au încântat apoi pe toţi cu un minunat program artistic într-un cadru de toamnă bogată, elevii clasei     a II-a B de la Liceul Greco-Catolic „I. Maniu", coordonaţi de d-nele prof. Lucaci Mariana şi Gaşpar Monica.
Coşurile pline cu fructe şi legume aduse de voluntarii de la şcolile participante la activitate, precum şi prin sponsorizare de la SC WEST FRUTA SRL şi Asociaţia CES, au fost duse apoi în clase unde elevi din şcoală împreună cu voluntarii au lucrat pe două ateliere de lucru. La activităţile de aici, cu tema Salată de fructe -cu frişcă şi Fructe şi legume hazlii, voluntarii au dat dovadă de multă seriozitate, hărnicie şi creativitate, împreună cu elevii cu cerinţe educative speciale din CSEI Nr.1.
Voluntarii  de la Liceul Greco-Catolic „I. Maniu", Oradea, din clasele a VII-a A, a VIII-a B, a IX-a A şi a XI-a A  au fost însoţiţi de  d-nele prof. Radu Adina, Haş Emilia, Danciu Mihaela, consilier şcolar Popa Ana, preot Popa Paul - reprezentant al Biroului Pastoral Eparhial Greco-Catolic pentru Laici şi un musafir din Italia, Don Giordano Goccini, responsabil cu pastoraţia tineretului din dieceza Reggio Emilia.
Voluntarii de la  C.N. „M. Eminescu" din clasa a III-a A, a IV-a Step by Step şi a XI-a E au fost însoţiţi de d-na prof. Sere Simona şi Corodeanu Lavinia. Clasa a III-a A ne-a pregătit o surpriză, făcând „Parada costumelor" prin toate clasele, spre deliciul şi amuzamentul tuturor.
Tot de delicii, însă de alt gen, culinar, de astă-dată, s-au ocupat şi voluntarii de la Colegiul Economic,  viitori bucătari, însoţiţi de d-nele prof. Nica Nicoleta, maistru Benţan Elena şi prof. Andreea Puşcuţ, care împreună cu elevii cu CES integraţi la celelalte două şcoli cu învăţământ de masă, şi-au manifestat măiestria în sculpturile şi frigăruile din fructe în  cadrul natural al grădinii senzoriale.
Marea bucurie a tuturor sau „cireaşa de pe tort", a reprezentat-o fântâna de ciocolată, adusă de d-na maistru, copiii fiind motivaţi să-şi facă frigărui din fructele preferate.
Grădina părea un furnicar scăldat în razele soarelui de toamnă târzie, iar buna dispoziţie şi entuziasmul se puteau citi pe feţele tuturor.
Ne-am luat rămas bun de la copiii de aici şi de la voluntarii inimoşi, cărora le mulţumim pentru implicare şi suntem deja nerăbdători să ne reîntâlnim la următoarea activitate, în 3 decembrie, de Ziua persoanelor cu dizabilităţi, când tot împreună îi vom sărbători printr-o masă festivă, oferindu-le încă o mică bucurie acestor copii minunaţi, care de multe ori ne dau o lecţie de viaţă.
Prof Oros Luminiţa

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:26:59 Ora standard a Europei de Est