Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mentor pentru o zi

„Ziua ștafetei - Acum decid eu”

Mentor pentru o zi

Luni, 24 noiembrie, Colegiul Naţional „Octavian Goga" Marghita a avut posibilitatea să găzduiască microrecepția proiectului „Ziua ștafetei - Acum decid eu", în cadrul căruia elevii au avut posibilitatea să practice, pentru o zi, meseria dorită.

Proiectul  „Ziua Ştafetei" urmărește să celebreze potenţialul uriaş al copiilor şi tinerilor de a se implica în viaţa socială, de a-şi pune în valoare creativitatea! Să-şi creeze prezentul! Să-şi construiască viitorul! El se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 12-18 ani, care pe durata unei zile sau o jumătate de zi vor experimenta concret profesiile visate: ambasador, pilot, make-up artist, farmacist, actor, psiholog, jurnalist, compozitor, manager, fotograf, judecător etc.
Elevii participanţi au avut  ocazia să acţioneze autentic în meseria aleasă şi să ia decizii în mod real, în locul adulţilor, în perioada 18-20 noiembrie 2014. Ei au experimentat astfel
provocările reale ale profesiilor alese, nefiind doar simpli observatori.
Direcțiunea școlii, mentorii, coordonatorii, elevii participanți la proiect și însoțitorii lor au fost printre puținele persoane care au fost prezente la acest eveniment. Microrecepția a dat ocazia participanților să împărtășească impresii și să arate ce a însemnat pentru ei această experiență. Primii care au luat cuvântul au fost dl director Marcel Emil Sas Adăscăliții şi doamnele directoare adjuncte Bârza Manuela şi Cozma Elisabeta, felicitându-i pe cei care au îndrăznit să profeseze pentru o zi meseria visată și să devină astfel mai responsabili.
Coordonatorii au făcut o scurtă prezentare a proiectului, insistând asupra modului de desfășurare a acestuia și adresând invitația elevilor prezenți să aibă curajul ca în anii următori să experimenteze și ei în profesia visată. 
Ștafeta a fost apoi predată mentorilor și elevilor care și-au  exprimat gândurile și opiniile asupra organizării şi desfăşurării zilei, precum şi sugestii care să ajute la planificarea unor
evenimente viitoare. Cu toții au arătat că proiectul a fost un adevărat succes, fiecare având câte ceva de învățat din această experiență.
În final, curajul şi dibăcia elevilor au fost răsplătite cu diplome, înmânate de către domnii directori.
Acest proiect a oferit elevilor șansa să ia decizii importante pentru o z, să fie mai  responsabili şi a reușit să schimbe gândirea şi perspectiva elevilor asupra vieții.
Ca o preocupare constantă pentru viitorul elevilor de la Colegiul nostru, urmează în luna decembrie un alt proiect de orientare socio-profesională în care vizați sunt elevii claselor a XI-a și a XII-a. În cadrul acestuia vor fi invitați 10 specialiști care timp de o zi vor interacționa cu elevii, încercând să-și prezinte profesiile în așa fel încât aceștia să afle lucruri cât mai concrete despre meseriile visate.
Simona Stoianovici

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 11:43:27 Ora standard a Europei de Est