Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Din Cîmpani, în ţara lui Picasso

Denisa, Loredana, Edward şi prof. Denisa Lucuţa au ajuns în Spania

Din Cîmpani, în ţara lui Picasso

Regatul Spaniei, anume oraşul Olivares, din provincia Sevilia, regiunea Andaluzia, a fost gazda celei de-a cincea reuniuni de proiect din cadrul Proiectului şcolar multilateral european Comenius „Culture and Environment” al Şcolii Gimnaziale „Georgiu Popa”, Cîmpani, în perioada 24-28 noiembrie 2014.

Elevii Denisa Tocuţ, Loredana Petruse (clasa a VIII-a) şi Edward Stana (clasa a VI-a) alături de doamna profesoară, Denisa Lucuţa (responsabil proiect) au poftit în exotica Spanie pentru a se alătura celor şase instituţii partenere din Turcia, Germania, Letonia, Spania, Franţa şi Grecia, la şcoala Instituto de Educacion Secundaria Heliche din Olivares.
Invitaţii au fost întâmpinaţi la şcoală de către directoarea Carmen Serrano Polo, de profesori, primarul oraşului Olivares şi de familiile care urmau să-i găzduiască pe elevi. A urmat un program de muzică şi dans flamenco, specifice regiunii de sud a ţării, Andaluzia şi o explorare a instituţiei de învăţământ. Ca de fiecare dată, am avut atât activităţi exterioare, cât şi în şcoală. Fiecare partener a prezentat materialele PowerPoint şi video realizate de elevii lor, coordonaţi de dascăli, cu tema Monumente aflate în pericol în ţara noastră. Totodată s-a realizat partea de sfârşit dintr-un produs video în care copiii cer ajutorul instituţiilor europene să sprijine acţiunea de a lupta pentru un mediu mai sănătos. Elevii au participat la o sesiune de amenajare a unei grădini verticale, grădini care se regăsesc atât pe pereţii interiori, cât şi pe cei exteriori ai şcolii gazde. Mai mult, echipele partenere au plantat un măslin, simbol al prieteniei care s-a format şi a crescut atât de frumos  între cei implicaţi în proiectul Comenius, finanţat de Comisia Europeană prin intermediul ANPCDEFP.
Am descoperit Parcul Naţional Donana, monument UNESCO din 1994, cu La Dehesa de Abajo, El Acebuche şi El Rocio şi am încercat pentru prima oară birdwatching. Am respirat briza Oceanului Atlantic şi am călcat pe nisipul extra fin al plajei din Mazagon.
O altă zi ne-a dus spre Planta cu energie solară din Sanlucar la Mayor şi Coridoarele verzi ale râului Guadiamar. După ce am studiat şi respirat natura, am continuat în altă zi cu descoperirea istoriei şi culturii oraşului Sevilia, capitala regiunii Andaluzia.
În itinerariul nostru, delegaţia română nu a ratat oraşul  Malaga, unde s-a născut renumitul pictor Pablo Picasso cu fortăreaţa Alcazaba, Teatrul roman, Muzeul Picasso situat în Palatul Buenavista şi Parcul Botanic din Malaga.
În cea din urmă zi ne-am aşezat în jurul mesei „rotunde” şi am discutat despre parcursul proiectului, fapte şi aşteptări şi am stabilit sarcinile de lucru pentru următoarea mobilitate din Franţa, programată pentru luna martie a anului 2015.
Prof. Denisa Lucuţa

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:04 Ora standard a Europei de Est