Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

De la teorie la experiențe, reflecții și perspective în activitatea cu persoanele cu dizabilități

În 3 dec., la Universitatea din Oradea

De la teorie la experiențe, reflecții și perspective în activitatea cu persoanele cu dizabilități

De 3 Decembrie, Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, la Facultatea de Științe Socio-Umane, s-a derulat o activitate sub forma unei dezbateri la care au participat studenți din cei trei ani de studii, specializarea Psihopedagogie Specială, profesori psihopedagogi și profesori de sprijin din instituțiile de învățământul special și special integrat din județul Bihor, reuniţi la Universitate cu ocazia cursului intitulat „Metode de bună practică în educaţia incluzivă" şi organizat în cadrul proiectului Comenius Regio „Integrarea socială şi şcolară a copiilor cu CES"

Activitatea a fost coordonată de lect. univ. dr. Peter Karla și lect. univ. dr. Bochiș Laura, de la Departamentul de Ştiinţe ale Educaţiei, activitate al cărei obiectiv a fost să creeze situații de cooperare și chiar competiție între grupuri formate mixt, din cele trei categorii de participanți menționate anterior, pentru a-și împărtăși idei, experiențe sau dificultăți întâmpinate în activitatea didactică cu persoanele cu dizabilități.
S-a pornit de la întrebări de tipul CE, CINE, UNDE, DE CE, CÂND, CUM? grupurile de participanți schimbând idei și oferind chiar modele de bune practici legate de modul în care au reușit să integreze copiii cu cerințe educative speciale în unitățile de învățământ din care fac parte.
Întrebările formulate precum: Cum reușim să sensibilizăm comunitatea cu privire la nevoile persoanelor cu dizabilități? Ce se întâmplă cu persoanele cu dizabilități, după ce își finalizează parcursul școlar? De când începe integrarea unui copil cu dizabilități? De ce există tensiuni în relațiile dintre familie și școală în contextul în care se dorește integrarea copiilor cu dizabilități în instituțiile de învățământ de masă? Cine își alege ca specializare Psihopedagogia specială, la facultate? și altele, au provocat participanții la interacțiune în grup și au creat prilejul de a se face relatări fine legate de modul în care cadrele didactice care își desfășoară activitatea cu persoanele cu dizabilități, cu menționarea elementelor care dau satisfacție profesională dar și a obstacolelor cu care se confruntă. 
Ideile vehiculate au condus la concluzia că un prim pas - esențial - pentru integrarea școlară și socială a persoanelor cu dizabilități  îl reprezintă formarea unei atitudini de acceptare și înțelegere a nevoilor unui copil cu dizabilități chiar de către cadrele didactice din școlile integratoare întrucât modelul și atitudinea acestuia poate avea o influență mare asupra modului în care ceilalți copii și familiile lor se raportează la copilul cu dizabilități.
Peter Karla

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:19 Ora standard a Europei de Est