Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Zilele Școlii cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu”

De luni până vineri, inclusiv,

Zilele Școlii cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu”

De luni până vineri, inclusiv (26 - 30 mai 2008), elevii și cadrele didactice de la Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea sunt în sărbătoare, de „Zilele școlii”.

În luna florilor, școala e în floare!
După câteva luni de absență din peisaj, am descoperit o nouă față a Școlii cu clasele I-VIII “Nicolae Bălcescu” din Oradea. Eleganta împrejmuire, amenajarea cu gust a spațiului verde și a noilor căi de acces spre trandafirii multicolori și “triunghiul Bermudelor” dau noi valențe de frumusețe peisajului de la intrare și noi calificative gospodarilor săi, în frunte cu directorul Ioan Mocan.
“Cel mai bun povestitor”
Astăzi (marți, 27 mai), în cea de-a doua zi a manifestărilor, am parcurs traseul de la cei mai mici școlari ai unității de învățământ la cei mai mari elevi ai ciclului primar, cu două incursiuni în sălile de comunicări științifice ale elevilor, și mai apoi ale dascălilor. 
În curtea școlii, 74 de elevi din clasele I A (înv. Ileana Lazăr), I B (înv. Florica Pop), I C (înv. Dorel Mureșan) și I D (inst. Monica Igna) s-au întrecut în a desena pe asfalt cu cretă colorată, cum au știut ei mai frumos, pe tema “Copilărie fericită” (dacă tot se apropie ziua lor). Un juriu (alcătuit din învățătoarele Stela Tăut și Domnica Nan, împreună cu patru elevi din clasa a IV-a) a trecut în revistă operele realizate și a stabilit clasamentul concursului: pe locul I – I D, urmați de I A, I B și I C.
Cu alte cuvinte, elevii institutoarei Monica Igna s-au încărcat de glorie chiar dacă au jucat în deplasare. Revenind în sala de clasă (de la clădirea veche), ei aveau să găzduiască concursul “Cel mai bun povestitor”, organizat de învățătoarea lor, la care i-au provocat pe colegii lor de la centru – I A și I B. Prin tragere la sorți, reprezentanții celor trei clase au ajuns să poarte un nume fiecare. Cei din I A s-au numit Vulpițele viclene, I B – Iezișorii ascultători, iar I D – Cocoșeii aurii. Întrecerea s-a desfășurat cu fișele de lucru (concurs) pe masă. La primul punct, se cerea concurenților să-și reamintească poezia Elenei Farago “Bondarul leneș” pentru a identifica personajele și a recita poezia pe roluri (roluri fiind extrase din cufărul cu povești). Următoarea sarcină a fost legată de citirea unui text la prima vedere, căruia trebuia să-i găsească un titlu potrivit și să răspundă la două întrebări. La cel de-al treilea punct de pe fișa de concurs li se cerea să precizeze titlul și autorul celor trei povești audiate (Punguța cu doi bani, Capra cu trei iezi și Ursul pâcălit de vulpe), la audiere însă li s-a dat doar un fragment de început. Măiestria în povestire și-au demonstrat-o la final, pe baza imaginilor de pe tablă.
După muncă și răsplată! Gazdele bune i-au îndulcit pe concurenți cu bomboane, le-au acordat bulinuțe roșii pe ecusoanele pe care le-au purtat pe piept, iar joi, într-un cadru festiv, li se vor înmâna diplomele de câștigători (Cocoșeii – locul I, Iezișorii – II, iar  Vulpițele – III).
În sala de clasă a dnei înv. Domnica Nan, elevi din trei clase a IV-a (A, B și C) au demonstrat cât de multe informații dețin ei legate de Europa și Uniunea Europeană, în cadrul concursului “Sunt copil european”. Clasele a IV-a A și C au chiar un opțional, intitulat “Educație europeană”. Jurizarea a fost făcută de un complet alcătuit din câte un elev din fiecare clasă. În frunte, s-au situat reprezentanții clasei a IV-a C (Alina Agarici, Coriolan Chiș, Kocsis Krisztina și Laurențiu Lucaci – elevii inst. Stela Tăut), urmați de a IV-a B (Iulia Curta, Camelia Flonta, Romina Purge și Raul Roxin – înv. inst. Carla Ferician) și a IV-a A (Georgiana Tănase, Laurențiu Motoca, Lobonț Cătălina și Rareș Vidican – înv. Domnica Nan). Diplomele vor fi înmânate joi, într-un cadru festiv.
“Universul sufletului meu”
În cabinetul de limba română, am urmărit, în două reprize, comunicările prezentate de elevi, și mai apoi de cadrele didactice. În cadrul a două secțiuni, reală și umană, conduse de prof. Adriana Gherman și Angela Pop, 29 de elevi din clasele a VI-a A, C și D, a VII-a B, a VIII-a A, C, D și E, au vorbit despre Triunghiul Bermudelor, OZN-uri, Găurile negre, Holograme, Civilizații dispărute...,au determinat PH-ul, iar Ruxandra Oprea (din a VIII-a A) și-a pus “universul sufletului” pe ... tavă (printre frunze și petale de bujor, diamante și o pană de păun). În mijloc, din câteva mișcări de condei și-a creionat o mască. Apoi, din jurnalul său cu 48 de file pline cu poezii, a ales trei nestemate pe care le-a îmbăcat în petale de bujor. Anda (cum îi spun colegii și prietenii), scrie versuri ca să-și elibereze sufletul atunci când o caută ideile, în momentele tensionate. O supără cumplit nedreptatea. Poate și de aceea ar vrea să se facă avocat. Până atunci, însă, se luptă cu sine, dar și cu alții (la clubul sportiv “Tac Kyon”).
“Calitatea în educație – între teorie și practică”
Sub egida C.C.D. Bihor (reprezentată de prof. metodist Adelina Iacob), cadrele didactice au vorbit despre calitatea în educație, cu exemple din experiență și cu trimiteri la lucrări de specialitate.
Mâine (miercuri, 28 mai), sunt programate concursuri (de eseuri și de istorie),un recital de poezie și... fotbal. Mâine (joi), în careul festiv, vor fi premiați elevii care fac cinste școlii, precum și cei care au câștigat diferite concursuri în cadrul manifestărilor “Zilele școlii”. Festivitățile se vor încheia cu muzică și ... fotbal (meciul elevi-profesori). Vineri, într-un arc peste timp, întâlnire între generații, program artistic, porți deschise pentru vizitarea școlii și masa festivă. (Ovidiu DAN) 
 P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Zilele Școlii cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu”.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:56:24 Ora standard a Europei de Est