Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Universitatea din Oradea în clasamentul internațional Scimago

De la locul 18 la locul 8

Universitatea din Oradea în clasamentul internațional Scimago

La sfârşitul lunii trecute a fost publicată a șasea ediție (2014) a clasamentului internațional Scimago (http://www.scimagoir.com/), realizată pe baza productivității științifice a universităților și institutelor de cercetare din lume.

Clasamentul internațional Scimago are la bază prestigioasa bază de date Scopus și publicațiile indexate de aceasta.
După criteriul „output", adică numărul de articole publicate, Universitatea din Oradea s-a clasat, ca și anul trecut, pe locul 18 (16 printre universități). În schimb la nivel mondial a reușit să urce în clasament 9 poziții, de la 2.213 la 2.204.
La criteriile de excelență, universitatea ocupă poziții și mai prestigioase. După criteriul de excelență (Excellence), determinat de procentul articolelor publicate în cele mai citate 10% de articole pe nivel mondial (output științific de nivel înalt), Universitatea Oradea ocupă locul 16 pe nivel național (12 printre universități). Considerând criteriul „Leadership and Excellence", adică numărul de studii de excelență demarate de către cadrele didactice ale Universității din Oradea în calitate de coordonator principal, instituția se clasifică pe locul 8 (a 7-a ca universitate), foarte aproape de universitățile românești de prestigiu.
Clasamentul Scimago ia în considerare mai multe criterii, cum este numărul de articole publicate în reviste cotate Scopus, numărul de citări, colaborarea internațională, diversitatea domeniilor de cercetare, dacă autorii principali aparțin instituției, criterii de excelență etc.
Ediția 2014 a clasamentului cuprinde peste 5.100 de universități și institute de cercetare din întreaga lume. Din România au fost incluse în ierarhizare în total 23 de instituţii din care 19 sunt universități. Detalii găsiţi în link-ul: 
(http://www.scimagoir.com/research.php?indicator=Output§or=&country=ROU).
În clasamentul din 2014
- pe baza datelor 2008-2012
-23 institute de cercetare şi universităţi din România
-UO pe locul 2.204 la nivel mondial / locul 18 la nivel naţional / locul 16 printre universităţi RO (după output - publicaţii ştiiţifice)
Universitatea din Oradea în clasamentul din 2014 (detaliat)
-Indicatorul „Output" (după numărul de articole cotate Scopus): locul 18 la nivel naţional;
-Indicatorul „Normalized Impact" (se ia în considerare şi citările articolelor nu numai numărul acestora): locul 15 la nivel naţional;
- Indicatorul „Excellence" (cât la sută din articolele publicate se regăsesc în cele mai citate 10% de articole pe nivel mondial): locul 16 la nivel naţional;
-Indicatorul „Leadership" (numărul de articole cu autor principal de la UO): locul 8 la nivel naţional;
-Indicatorul „Excellence with Readership" (cât la % din articolele publicate cu autor principal de la UO se regăsesc printre cele mai citate 10% de articole pe nivel mondial): locul 8 la nivel naţional;
-Indicatorul „Q1" (după numărul de articole din cuartila 1, adică în reviste din topul de 25%): locul 17 la nivel naţional;
-Indicatorul „Scientific Talent Pool" (în total câţi autori independenţi au toate articolele publicate - adică după numărul de cadre/cercetători care publică articole): locul 18 la nivel naţional;
-Indicatorul „Internaţional Collaboration" (nr. de articole cu minimum un institut din străinătate): locul 16 la nivel naţional;
-Indicatorul „Specialization" (cât de vaste sunt domeniile de cercetare în care au fost realizate articolele publicate - o valoare ridicată înseamnă o universitate specializată în anumite domenii): locul 12 la nivel naţional
Amalia Bicazan,
referent Comunicare

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:10 Ora standard a Europei de Est