Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Săptămâna Comenius ACTIVE la C. T. „Andrei Şaguna”

Diseminare

Săptămâna Comenius ACTIVE la C. T. „Andrei Şaguna”

La Colegiul Tehnic „Andrei Şaguna”, primul colegiu tehnic din Oradea cu titlul de Şcoală Europeană (2014-2017), s-a desfăşurat joi, 4 decembrie 2014, o acţiune de diseminare comunitară a celei de a treia vizite de lucru din cadrul proiectului şcolar multilateral Comenius ACTIVE (Active Communication Training in Vocational Education), cel de al treilea din seria de programe sectoriale Comenius câştigate de instituţia şcolară cu profil tehnologic şi vocaţional.

Obiectivul principal al proiectului este de a dezvolta abilităţile de comunicare verbală şi nonverbală a elevilor, adaptarea lor la specificul de conduită în mediile vocaţionale din ţărilor europene partenere, în vederea facilitării integrării pe piaţa muncii româneşti şi peste hotare. În perioada 27 octombrie - 3 noiembrie, colegiul a găzduit 22 de elevi şi profesori de la Lycée Général et Technique Anotine Roussin din Saint-Louis, insula La Réunion şi de la Liceum Ogólnokształcące din Lipiany, Polonia. Membrii echipei de proiect din Oradea au desfăşurat mobilităţi în La Réunion, teritoriu de peste mări al Franţei şi în Croaţia, antrenaţi progresiv în tematici de lucru şi explorare a elementelor comune şi distincte în întrebuinţarea nonverbalităţii în culturile celor şapte ţări. Elevii au realizat studii comparative asupra nonverbalităţii în iniţierea contactelor personale şi profesionale, apoi în exprimarea celor şase aspecte esenţiale ale comportamentului nonverbal (gesturi şi mimică, contactul vizual, proximitatea, atingerea, vestimentaţia şi postura), pentru ca în vizita din România să aprofundeze şi să transpună aceste elemente culturale în universul competitiv al relaţiilor antreprenoriale. Invitaţi la acţiunea de diseminare a vizitei de lucru au fost profesori coordonatori de proiecte Comenius şi Erasmus de la Colegiul Tehnic „Traian Vuia” şi de la Liceul Tehnologic „Ioan  Bococi” Oradea.
Programul de activităţi conceput de echipa profesorilor de la C. T. „Andrei Şaguna” Oradea a inclus vizite la unităţi economice de prestigiu din judeţul Bihor, ateliere de lucru cu specialişti în relaţiile vocaţionale, toate acestea în vederea deprinderii unei conduite de succes la interviul de angajare, în relaţiile cu coechipierii şi superiorii, dar mai ales în raportarea cu clienţii şi posibilii parteneri de afaceri. Colaboratori şi parteneri în realizarea acestor activităţi de pregătire a elevilor polonezi, francezi şi români au fost Magazinul Universal Shopping Centre Oradea, Hotelul de cinci stele DoubleTree by Hilton Oradea şi firma de consultanţă, pregătire, evaluare şi recrutare în câmpul muncii RoMarketing S.R.L. Oradea.
Vizitele culturale din Beiuş, zonă etnografică bihoreană de reper, călătoria spre inima Transilvaniei prin tunelurile Salinei Turda, precum şi momentele de istorie modernă şi medievală de la Alba Iulia şi Castelul Corvinilor din Hunedoara au avut menirea de a crea un context dinamic şi diversificat de înţelegere a culturii şi civilizaţiei româneşti.
Dincolo de aspectul uman al interacţiunii dintre participanţi, varietatea din componenţa parteneriatului constituie o premisă esenţială pentru cunoaşterea diversităţii culturale şi lingvistice europene în rândul profesorilor şi elevilor, a spiritului şi practicii antreprenoriale din diferite societăţi ale statelor UE. Participanţii la această vizită de lucru au avut parte de experienţe unice care le-au prilejuit dobândirea de competenţe şi abilităţi personale şi de comunicare pentru integrarea profesională şi de cetăţenie europeană activă. Urăm mult succes echipei de la Colegiul Tehnic „Andrei Şaguna” în derularea activităţilor acestui proiect cu relevanţă maximă pentru modernizarea şi europenizarea comunităţii educaţionale a instituţiei, dar şi pentru crearea unor punţi pentru viitoare parteneriate cu statele Europei
Prof. Curpaş Anca,
coordonator proiect

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:43:54 Ora standard a Europei de Est