Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un parteneriat de succes

Activitatea Celebrations Around the World

Un parteneriat de succes

Activitatea Celebrations Around the World, organizată de profesorii coordonatori Maria Agape și Crina Miere, în colaborare cu profesorii Laura Ienei și conf. univ. dr. Alina Manolescu, ce a avut loc în data de 28 noiembrie la Școala Gimnazială „Oltea Doamna", a constituit un bun prilej de a insufla copiilor sentimente de respect pentru sărbătorile din întreaga lume, atât naționale, cât și internaționale.

În condiţiile în care influenţele exterioare ne marchează negativ sistemul de valori spirituale, este necesară şi binevenită organizarea activităţilor extracurriculare ce promovează tot ceea ce este valoros pe plan internațional.
Elevii Școlii Gimnaziale Internaționale Agora le-au prezentat elevilor din clasa a III-a D de la Școala Gimnazială „Oltea Doamna" diferite sărbători internaționale celebrate în lume.
Kwanzaa este o sărbătoare celebrată de milioane de afro-americani, fiind sărbătorită între 26 decembrie și 1 ianuarie, și include 7 principii numite Naguzo Saba: Unitate, Autodeterminare, Munca în echipă și responsabilitate, Economie cooperativă, Scop, Creativitate și Credință.
Diwali sau Șirul de lămpi se sărbătorește în India și Nepal pe parcursul a 5 zile. Este o sărbătoare care reprezintă triumful binelui asupra răului. Ea reunește familiile în jurul unor mese cu bucate. În această perioadă se aprind cât mai multe lumini (Diyas) în semn de bucurie, marcând încheierea anului agricol.
St. Patrick's Day este sărbătorită în Irlanda de către irlandezi și de către aceia dintre ei care au emigrat în America. Sfântul Patrick este protectorul Irlandei și cel care a creștinizat poporul irlandez.
Raksha Bandhan este sărbătoarea șnurului prieteniei. Este un festival hindus, care celebrează relația dintre frați și surori. Este sărbătorită în luna plină din luna Shravana (luna plină din august). Festivalul este marcat de legătura Rakhi sau firul sfânt, pe care sora îl leagă la încheietura mâinii fratelui său, fratele, în schimb, oferă un cadou și promite să aibă grijă de sora sa. În mod tradițional, frații își dau dulciuri să mănânce.
Thanksgiving day (Ziua Recunoștinței) este o sărbătoare anuală de o zi, în care se mulțumește, tradițional lui Dumnezeu, pentru bogăția recoltei din acel an. Ea se sărbătorește în cea mai mare parte a Americii de Nord, Statele Unite și Canada. Este o sărbătoare a familiei. Thanksgiving Day este sărbătorită în ultima zi de joi a lunii noiembrie. Această sărbătoare a fost preluată de multe alte popoare din lume datorită mesajului acesteia, bucuria de a fi alături de cei dragi și recunoștința pentru masa îmbelșugată.
În continuarea acestei activități, a fost rândul elevilor din clasa a III-a D de la „Oltea Doamna" să prezinte colegilor lor de la SGIA diferitele portofolii realizate de ei despre semnificația Zilei Naționale a României, 1 Decembrie. Ziua de 1 Decembrie 1918 încununează lupta românilor transilvăneni pentru Unitate Națională și marchează momentul creării României Mari.
Parteneriatul dintre cele două școli a continuat cu o nouă activitate, organizată de această dată la SGIA în data de 5 decembrie.
Activitatea a început cu prezentarea sărbătorii celebrate în noaptea dintre 5 și 6 decembrie. Se spune că Moş Nicolae vine la geamuri și vede copiii care dorm și sunt cuminți, lăsându-le în ghete dulciuri și alte daruri, însă, tot el este acela care-i pedepsește pe cei leneși și neascultători. E un obicei vechi, nu numai la români, de a face cadouri în această zi. Spre deosebire de Moș Crăciun, Moș Nicolae nu se arată niciodată.
Elevii din clasa a III-a D, sub îndrumarea doamnei prof. Laura Ienei, i-au învățat pe elevii noștri că se pot crea numeroase podoabe pentru bradul de Crăciun folosind diferite materiale reciclabile. Au fost realizați clopoței din pahare de plastic, globuri din sticle de plastic presate cu ajutorul unui aparat, pe care elevii de la „Oltea Doamna" l-au câștigat la un concurs pe teme ecologice. Pentru a le demonstra că și noi, cei de la Agora, suntem ecologiști, le-am arătat partenerilor noștri copăcelul plantat acum trei ani, botezat Agorel.
Pentru a insufla activității spiritul Crăciunul, elevii celor două școli au împodobit bradul în acordul colindelor cântate de ei în limba română și în limba engleză.
Parteneriatul dintre cele două școli va continua și cu alte activități.
Prof. Maria Agape & Crina Miere

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:30:52 Ora standard a Europei de Est