Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Educaţia timpurie, prioritate pentru Ministerul Educaţiei Naţionale

Îşi propun să susţină activ extinderea programului, la nivel naţional

Educaţia timpurie, prioritate pentru Ministerul Educaţiei Naţionale

Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, E.S. Ambasadorul Israelului la Bucureşti, Dan Ben-Eliezer, şi directorul executiv al Asociaţiei OvidiuRo, Maria Gheorghiu, au participat miercuri, 3 decembrie 2014, la videoconferinţa dedicată sprijinirii educaţiei timpurii a copiilor din România, în special a celor ce provin din familii defavorizate, ca principală modalitate de reducere a ratei abandonului şcolar, la nivel naţional.

La evenimentul desfăşurat la sediul MEN, au mai participat inspectorii şcolari generali şi adjuncţi din cele 41 de judeţe şi municipiul Bucureşti, inspectori de specialitate, reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale şi locale din comunităţile care implementează programul „Fiecare Copil în Grădiniţă", iniţiat şi susţinut de Asociaţia OvidiuRo.
În cadrul evenimentului, Excelenţa Sa Ambasadorul Israelului, Dan Ben-Eliezer, a făcut o donaţie, în numele ambasadei,  pentru programul naţional „Fiecare Copil în Grădiniţă".
Programul „Fiecare Copil în Grădiniţă" (FCG), lansat în 2010, cu sprijinul Ministerului Educaţiei Naţionale, a condus la o creştere spectaculoasă a numărului de copii din familii cu venituri reduse care s-au înscris la grădiniţă, precum şi a frecvenţei regulate a acestora. În prezent, programul este implementat în 45 de comunităţi din 11 judeţe, iar de el beneficiază 2.200 de copii. În primii 4 ani de implementare a programului, rata medie de prezenţă a copiilor la grădiniţă a fost de 81% - mai mult decât dublul prezenţei medii înregistrate anterior, indicând succesul acestei iniţiative.
Ministerul Educaţiei Naţionale, Ambasada statului Israel la Bucureşti şi Asociaţia OvidiuRo împărtăşesc viziunea că educaţia timpurie este fundamentală în construirea unei baze de cunoştinţe şi valori care asigură condiţiile necesare dezvoltării intelectuale, emoţionale şi sociale a copiilor din România. De asemenea, atât Ministerul Educaţiei Naţionale, cât şi Ambasada Israelului apreciază activităţile organizaţiilor nonguvernamentale pentru ajutarea copiilor defavorizaţi din România şi, în special, cele realizate de Asociaţia OvidiuRo, care oferă acestora şanse egale la dezvoltare personală, motiv pentru care îşi propun să susţină activ extinderea programului, la nivel naţional.
Biroul de presă

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 07:17:28 Ora standard a Europei de Est