Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Micul matematician” – ediția 2008

28 de elevi bihoreni au obținut punctaj maxim (la)

„Micul matematician” – ediția 2008

La actuala ediție a concursului național de matematică „Micul matematician” (desfășurată sâmbătă, 10 mai 2008), din județul Bihor au participat 1.286 de elevi (403 la clasa a II-a, 422 la clasa a III-a și 461 la clasa a IV-a), din care 28 au obținut punctaj maxim (100 de puncte) – 14 la clasa a II-a, și câte șapte, la clasele a III-a și a IV-a.

Merită să-i cunoașteți pe micii matematicieni bihoreni care au reușit o asemenea performanță la actuala ediție a concursului național „Micul matematician”.
Cei 14 „mohicani” din clasa a II-a sunt (în ordine alfabetică): 1. Sergiu Berghe (Lic. Teologic Baptist „Emanuel” Oradea), 2.Mihai Constantinov (Șc. „Dacia” Oradea), 3.Eduard Dărăban (Lic. T. Baptist „Emanuel” Oradea), 4.Traian Adrian Dușe (Șc. „Dacia” Oradea), 5.Maria Gîngă (Șc. „Dacia” Oradea), 6.Cristiana Lipoveanu (Șc. „Oltea Doamna” Oradea), 7.Melissa Mateaș (Șc. „Dacia” Oradea), 8. Oana Mocioran (Lic. Ped. „Nicolae Bolcaș” Beiuș), 9.Raul Moisin (Șc. „Constantin Șerban” Aleșd), 10.Sarkozi Melisa (Șc. „Dacia” Oradea), 11.Diana Suiugan (Șc. din  Suiug), 12. Andrei Þigan (Șc. nr. 16 Oradea), 13. Alexandru Vandici (Șc. nr. 16 Oradea) și 14.Waxmann Sergiu (Lic. Ped. „N. Bolcaș” Beiuș).
Cei șapte „samurai” din clasa a III-a:1.Fibia Chichineșdi (Șc. „Ion Bogdan” Oradea),  2.Denco Krisztina (Șc. din Marghita), 3.Casandra Farcaș (Șc. „Oltea Doamna” Oradea), 4.David Ghiurău (Șc. „Ion Bogdan” Oradea), 5.Mădălina Lazăr (Șc. „Dimitrie Cantemir” Oradea), 6.Simina Pavel (Șc. „Oltea Doamna” Oradea) și 7. Darius Paul Tirla (Șc. „Nicolae Popoviciu” Beiuș).
Cei șapte „pitici” din clasa a IV-a: 1.Octavian Ardelean (șc. nr. 11 Oradea), 2.Bogdan Bara (Lic. T. „Onisifor Ghibu” Oradea), 3.Vlad Adrian Bara (Șc. din Sânmartin), 4.Diana Făinarea (Lic. T. „O. Ghibu” Oradea), 5.Alice Gripp (Șc. „O. Doamna”), 6.Titus Pința (Șc. „D. Cantemir” Oradea) și 7. Alexa Prada (Șc. „Dacia” Oradea).
Credem că pentru mulți copii și dascăli, surprizele plăcute ale ediției vin de la Suiug și Sânmartin.
Felicitări tuturor! (Ovidiu DAN)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:32:05 Ora standard a Europei de Est