Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Paşi spre carieră la „Octavian Goga” Marghita

Oamenii au nevoie de o hartă a carierei

Paşi spre carieră la „Octavian Goga” Marghita

Pe parcursul vieţii, întotdeauna apar intersecţii de drumuri, care necesită alegeri corecte, fără multe indicaţii.

Aceste drumuri sunt cascadele vieţii, iar drumul ales reprezintă specialitatea aleasă. În viaţa omului sunt două lucruri importante: educația și cariera. Ele sunt de o importanţă majoră, deoarece o alegere incorectă atrage după sine, o traiectorie greşită a vieţii.
Oamenii au nevoie de o hartă a carierei pentru a avea cele mai mari şanse să obţină  ce şi-au propus. Dacă vrei să construieşti o carieră este necesar să conştientizezi că trebuie să fii permanent bine informat, să cunoşti în amănunt fiecare detaliu al oricărui fragment din opțiunea aleasă.
În sprijinul viitorilor absolvenți, la Colegiul Naţional „Octavian Goga" din Marghita, în data de 16 decembrie 2014 s-a desfăşurat proiectul „Paşi spre carieră"  care a  vizat  clasele a XI-a şi  a XII-a.  Acest proiect de orientare profesională a fost coordonat de domnul director Marcel Emil Sas Adăscăliţii şi de doamna director adjunct Manuela Bârza, realizat cu sprijinul diriginților claselor respective. În urma unui sondaj de opinie în rândul elevilor colegiului s-au stabilit cele mai căutate meserii care au fost reprezentate de următorii specialişti: Ciprian Pasan - executor judecătoresc, Marcel Covaciu - inginer auto, Carmen Ciarnău - asistent medical, Camelia Boroş - economist finanţe-bănci, Livia Moisa - inginer I.T., Dorotti Yacoob - psiholog, Octavian Perţea - ofiţer I.P.J. Bihor, şeful Biroului Rutier din cadrul municipiului Marghita, Adrian Husti - medic resident, Andrian Csilik - ofiţer I.S.U. Crişana.
Fiecare dintre specialişti a prezentat avantajele şi dezavantajele meseriei lor, încercând să stârnească interesul şi dorinţa elevilor de a urma cariera respectivă. Aceştia s-au străduit să ne explice că pentru fiecare meserie e nevoie de vocaţie, insistând să urmăm ceea ce ne dorim noi înșine şi nu ceea ce îşi doresc alţii pentru noi. Cei nouă specialişti ne-au răspuns la fiecare întrebare fără ezitare, reușind astfel să elimine orice nelămuriri legate de domeniul respectiv. Cele mai frecvente întrebări ale elevilor au fost legate de riscurile pe care le implică meseria respectivă, cât de motivant este salariul comparativ cu munca prestată, dacă pe lângă carieră omul poate avea şi o viaţă personală.
În urma dezbaterilor, noi, elevii claselor a XI-a și a XII-a, am constatat faptul că unele meserii pot fi mult mai interesante în esenţă decât privite din exterior. Orice profesie presupune implicare, o carieră de succes se poate dobândi doar prin muncă şi devotament. Cu toate că au un nivel de stres ridicat, acestea sunt printre cele mai căutate meserii în rândul colegilor mei.
Consider că în urma proiectului derulat în şcoala noastră unii elevi s-au regăsit în meseriile prezentate, în timp ce alţii se gândesc la o posibilă reorientare. Există o mare diferenţă între a privi o meserie din exterior sau a fi prezentată din perspectiva specialistului în domeniu. La final cu toţii am înţeles că a te implica înseamnă a face parte dintr-o comunitate, a înfrunta zilnic noi provocări şi a face faţă cu succes unor situaţii dramatice.
Popa Georgiana, clasa a XI-a C
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Paşi spre carieră la „Octavian Goga” Marghita.

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 08:29:22 Ora standard a Europei de Est