Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul european „Itinerarii” la Şcoala „Ion Bogdan”

Spectacol cu marionete

Proiectul european „Itinerarii” la Şcoala „Ion Bogdan”

Vineri, 16 ianuarie 2015, elevii claselor a IV-a şi a V-a de la Şcoala Gimnazială „Ion Bogdan”, structura Şcolii Gimnaziale Nr. 11, coordonaţi de înv. Creţiu Moise-Aurel şi prof. Zaha Paula, au fost fericiţii beneficiari ai unui proiect european inedit.

Proiectul european „Itinerarii” este iniţiat de Teatrul „Regina Maria”, în parteneriat cu alte instituţii de cultură din Franţa, Cehia şi Belgia şi se adresează elevilor între 10 şi 14 ani care sunt învăţaţi cum să pună în scenă o piesă de teatru de păpuşi.
Mai întâi, copiii au făcut cunoştinţă cu marionetele, cu tehnica de mânuire a acestora şi cu diversele decoruri aduse de musafiri. Apoi, cu ajutorul unui regizor spaniol şi a trei actori din Oradea, Arad şi Târgu-Mureş, elevii au lucrat pe grupe la întocmirea unor scenarii pentru scurte piese de teatru cu marionete. Provocarea a constat în a găsi subiecte inspirate din situaţii-problemă din viaţa de zi cu zi şi oferirea de soluţii corecte, civilizate la acele probleme. Scenariile realizate pe loc de cele patru grupe de copii au avut ca subiect: un accident la locul de joacă, sosirea unui coleg nou  în clasă, care nu vorbeşte limba română, o ceartă în familie şi o defecţiune a unui aparat din şcoală. A urmat distribuirea rolurilor pentru fiecare membru al grupului, alegerea marionetei potrivite şi a decorurilor. După un scurt moment destinat repetiţiilor, am asistat la spectacolul de marionete, prezentat de fiecare echipă. Emoţiile au dat de furcă tinerilor păpuşari.
A fost o activitate utilă în care elevii au învăţat multe lucruri, au arătat că pot să colaboreze şi să rezolve împreună situaţii concrete de viaţă, într-un timp scurt, jucându-se cu marionetele! Musafirii vor reveni peste câteva zile pentru a-i antrena în astfel de jocuri şi pe elevii claselor a VI-a şi a VII-a.
Prof. Paula Zaha
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Proiectul european „Itinerarii” la Şcoala „Ion Bogdan”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:09 Ora standard a Europei de Est