Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„Extraterestru” pentru o zi

Învățarea prin joc

„Extraterestru” pentru o zi

Miercuri, 20 decembrie 2006, circa o sută de elevi de la Școala cu clasele I-VIII „Dimitrie Cantemir” din Oradea au trăit o experiență inedită, devenind „extratereștri” pentru o zi.

 Prof. Dorina Szatmari - bursă Space Academy


 

Dna Dorina Szatmari, profesor de matematică la Școala „Dimitrie Cantemir”, este primul (și singurul) profesor bihorean care a beneficiat, în 2006, de o bursă Space Academy, pe care Compania Honeywell o acordă celor mai buni profesori de matematică și fizică (din gimnaziu) din întreaga lume (pentru mai multe detalii, citiți art. „Bursele Space Academy”… publicat pe site-ul nostru: www.informatiadevest.ro, secțiunea Reportaj.).

Astfel că în vară, prof. Dorina Szatmari a câștigat o experiență inedită participând la 40 de ore de cursuri, laboratoare și antrenamente de teren, având ocazia de a lua parte la antrenamentele astronauților, inclusiv la simulǎrile de înaltǎ performanțǎ a avioanelor cu reacție, la scenariile bazate pe misiuni spațiale, la antrenamente de supraviețuire terestrǎ și acvaticǎ și la un program de zbor dinamic de ultimǎ generație, activități organizate la U.S. Space & Rocket Center în Huntsville, Alabama. 


Șapte activități, în trei săli 
 
Vă puteți imagina cu cât entuziasm au primit elevii proiectul  inițiat de dna profesoară de a deveni „extratereștri pentru o zi”.
În cadrul celor șapte activități organizate în trei săli de clasă, sub îndrumarea unor profesori, coordonați de prof. Dorina Szatmari, elevii celor trei clase (a V-a A și B, și a VI-a B) au fost puși în situații-problemă, învățând prin descoperire, prin efort propriu, și într-un mod plăcut, prin intermediul jocului, un bagaj însemnat de cunoștințe.
În cabinetul de matematică, elevii clasei a VI-a B (îndrumați de prof. Valeria Surdu și Amelia Boroș) confecționau embleme și mascote (ei având în față câteva modele de embleme în „stil american”, proiectate cu videoproiectorul).
Nu putem să nu remarcăm faptul că în sală exista și o expoziție cu vânzare, cuprinzând lumânări confecționate de copii din Centrul Down din Oradea, aceasta fiind o modalitate prin care elevii de la „Dimitrie Cantemir” doresc să întindă o mână copiilor din Centrul Down (e pentru a treia oară, în ultimii trei ani, când ei găzduiesc astfel de expoziții cu vânzare).
Pe elevii clasei a V-a A, i-am găsit (împreună cu prof. Viorica Galiș) în cabinetul de română. Ei participau la un concurs. Clasa era împărțită în trei echipe, având în față câte un panou pentru fiecare din cele trei corpuri cerești:  Soare, Lună și Pământ. Pe baza bilețelelor extrase (de forma unor sectoare de cerc), informațiile despre respectivele corpuri se îmbogățeau continuu, erau informații preponderent științifice, dar au fost strecurate și informații din literatură, muzică, pictură și folclor. Elevii mai aveau apoi de rezolvat o problemă scrisă pe tablă, legată de sistemele de numerație (și de astronomie).
În cea de-a treia sală (în cabinetul de geografie), cei din a V-a B (îndrumați de prof. Rodica Galea, Ramona Gafencu și Florica Dobai) erau antrenați în jocuri de cunoaștere a planetelor sistemului solar, de ordonare a lor (descrescător), după mărime, să stabilească o corespondență între corpurile cerești și diferite obiecte (mingi, legume, fructe) de formă sferică, tot în funcție de mărime, să le aranjeze corect pe orbite desfășurate în jurul Soarelui.  Tot aici, copiii au fost puși în situații concrete de a desfășura diferite activități cu degetele legate pentru a înțelege astfel modul cum se descurcă persoanele cu dizabilități. Într-un alt cadru, alții își prezentau creațiile literare (scenariile SF), și desenele (fiecare clasă pregătind desene extrem de sugestive pe această temă a extratereștrilor). 


 
Clasa a VI-a B –„clasa extraterestră”


 
Cam după câte o oră, clasele se roteau, astfel încât fiecare elev să ajungă să treacă prin cele trei săli, și să participe la cele șapte activități organizate. Doar profesorii rămâneau pe loc, ei având rol de observatori. La final, pe baza aprecierilor făcute de observatori, s-au acordat diplome (redactate de prof. Melania Ciomoș, bibliotecara școlii) pentru cel mai reușit costum (de extraterestru), cea mai bună creație SF, cel mai interesant desen, cea mai grozavă mascotă,  cea mai interesantă emblemă…
Clasa a VI-a B a fost catalogată de prof. Dorina Szatmari drept o clasă cu adevărat extraterestră (cea mai deschisă la nou și mai „trăsnită”), mulți dintre elevii clasei fiind și membri ai primului club de astronomie înființat în toamna lui 2006 în această școală, club care își desfășoară activitatea în cadrul astroclubului care funcționează în fiecare vineri în sala multifuncțională din Cetatea Oradea.
În concluzie, elevii s-au mascat (vopsit pe față), s-au costumat adecvat, ca niște marțieni, s-au comportat ca atare și au trăit intens viața unor extratereștri, dându-și aere și importanță, dar, în tot acest timp, prin aceste activități care au îmbrăcat forma unor jocuri, ei și-au însușit cunoștințe noi prin interdisciplinaritate și mai cu seamă prin efort propriu, făcând risipă de imaginație creatoare. Toate acestea ne fac să considerăm proiectul o reușită cu multiple valențe instructiv-educative, iar coordonatorul de proiect (și echipa sa) merită nota maximă (cu felicitări) pentru originalitate.
Ovidiu Dan
 

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 13:32:32 Ora de vară a Europei de Est